Tuesday, 14 May 2019

B.A. 3rd year's Education Suggestion 2019 (University of Gour Bango)

Leave a Comment
                  SUGGESTION FOR 2019
      B.A. part III ( Gour Banga University)
                    EDUCATION (General) 
                      Paper Code:  III - A
                           (New Syllabus)
                           Full Marks : 70 

রচনাধর্মী প্রশ্ন (15 নম্বরের)

ক. যে দুটি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। (A ও B  Group থেকে ৪টি প্রশ্ন থাকবে)                         ১৫x২=৩০

১) মূল্যায়ন বলতে কী বোঝ? শিক্ষায় মূল্যায়নের পরিধি এবং প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।         ৩+৭+৫=১৫
২) নৈর্ব্যক্তিক অভীক্ষা এর সংজ্ঞা দাও। নৈর্ব্যক্তিক অভীক্ষার সুবিধা ও অসুবিধাগুলো আলোচনা কর।                                                                        ৩+৬+৬=১৫
৩) কেন্দ্রীয় প্রবণতার সংজ্ঞা দাও। কেন্দ্রীয় প্রবণতার পরিমাপ গুলি কি কি? নিম্নলিখিত বন্টনের গড় ও মধ্যমান নির্ণয় কর।/ সম্যক চ্যুতি নির্ণয় কর
52 34 50 27 33 67 70 34 48 48
46 50 26 38 49 63 42 49 57 46
 76 65 35 67 57 74 53 61 5136
45 22 42 31 17 59 56 32 45 63
54 74 35 21 19 64 4129 43 42

৪) পরামর্শদানের সংজ্ঞা দাও। পরামর্শদানের বৈশিষ্ট্যগুলি উল্লেখ কর। শিক্ষায় পরামর্শ দানের প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।                 ৩+৭+৫=১৫
৫) সংগতি বিধান বলতে কি বোঝ?  বিদ্যালয়ের শিক্ষার্থীদের মধ্যে অসঙ্গতির কারণগুলো কি কি?
৬) পরামর্শদান কি? প্রত্যক্ষ ও অপ্রত্যক্ষ পরামর্শদানের মধ্যে পার্থক্য নিরূপণ কর।
৭) সহগতির সহগাঙ্ক কাকে বলে? নিম্নলিখিত তত্ত্বের Rank difference পদ্ধতিতে সহগাঙ্ক নির্ণয় কর এবং ফলাফল এর তাৎপর্য নির্ণয় কর।
Student: A   B  C  D  E  F  G  H  I   J
Score x: 2   5  3   7   9  1   4  8  6  10
Score y: 1   3   5  8   7  2    6  4 9  10
৮) নির্ভরযোগ্য তার সংজ্ঞা দাও। একটি অভিক্ষার নির্ভরযোগ্যতা নির্ণয়ের যে কোনো দুটি পদ্ধতি সম্পর্কে আলোচনা কর।                                            ৩+৬+৬

সংক্ষিপ্ত রচনাধর্মী প্রশ্ন (10 নম্বরের)

খ. যে দুটি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। (A ও B group থেকে চারটি প্রশ্ন থাকবে।)                      ১০x ২=২০

১)নির্দেশনা ও পরামর্শদান এর পার্থক্যগুলো আলোচনা কর। 
২) সংগতি বিধানের গুরুত্ব আলোচনা কর।
২) শিক্ষাগত নির্দেশনার প্রধান উদ্দেশ্যগুলি সম্পর্কে আলোচনা কর।
৩) পারদর্শিতার অভীক্ষা কি ? এর গুরুত্ব সম্পর্কে লেখ।
৪) প্রবন্ধমুলক প্রশ্নাবলীর সুবিধা ও অসুবিধাগুলো আলোচনা কর।
৭) আদর্শায়িত অভীক্ষার বৈশিষ্ট্য বর্ণনা কর।
৮) NRT ও CRT মধ্যে পার্থক্য নিরূপণ কর।
৯) শিক্ষক নির্মিত অভীক্ষার সুবিধা ও অসুবিধা নির্ণয় কর।
১০) শিক্ষার্থীদের ক্ষেত্রে CRC এর গুরুত্ব আলোচনা কর।
১১) মূল্যায়নের প্রকারভেদ সম্পর্কে আলোচনা করো


সংক্ষিপ্ত প্রশ্ন (5 নম্বরের)

গ. যে চারটি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। (Aও B গ্রুপ থেকে আটটি প্রশ্ন থাকবে)                         ৫x৪=২০

১) ওজাইভ এবং Histogram এর ব্যবহার লেখ।
২) বহুভুজের উপর টীকা লেখ।
৩) বিসমতার বিভিন্ন পরিমাপ গুলি লেখ।
৪) Anecdotal Record কার্ডের উপর টীকা লেখ।
৫) পরিমাপ ও মূল্যায়ন এর মধ্যে পার্থক্য নির্ণয় কর।
৬) ঐচ্ছিক পরামর্শ দান সম্পর্কে টীকা লেখ।
৭) কেস হিস্ট্রি এর উপর টীকা লেখ।
৮) পরামর্শ দানের প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।
৯) নির্দেশনার প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।
১০) নির্দেশনার প্রকৃতি আলোচনা কর।
১১) নির্ভরযোগ্যতা ও যথার্থতার মধ্যে পার্থক্য নিরূপণ কর।
১২) সংক্ষিপ্ত উত্তরধর্মী প্রশ্নের সুবিধা ও অসুবিধাগুলো উল্লেখ কর।
১৩) স্তম্ভ লেখ চিত্রের শিক্ষাগত গুরুত্ব লেখ।
১৪) মূল্যায়নের প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।
১৫) পরামর্শদানের বৈশিষ্ট্য লেখ।
১৬) সাইকোথেরাপি ও পরামর্শদান এর পার্থক্য নিরূপণ কর।

New Syllabus 
Group – A Evaluation in Education
Module – I: Educational Evaluation
 Meaning, Concept and Nature of Evaluation and Measurement.
 Need and Scope of Evaluation in Education: Evaluation of student achievement.
Module – II: Evaluation of student progress:
 Examination and evaluation - tools of evaluation:
 Examination - essay type and objective type, criteria, reference tests and standardized tests, cumulative Record Card.
 How to make a good test: Specification of objective item selection Characteristics of a good test: (a) Validity, (b) Reliability, (c) Objectivity, (d) Usability, (e) Norms.
Module – II: Statistics in Educational Evaluation
 Tabulation of educational data. Measures of Central Tendency, Measure of variability. Graphical representation.
 Histogram, Frequency Polygon and Ogive.
 Idea of linear correlation (Rank Difference and Product Moment Method).

Group – B Guidance in Education
Module – I: Educational Guidance
 Guidance: Concept, Nature, Scope and Importance.
 Types of guidance.
 Basic data necessary for guidance (Data about students, courses and vocations)
Module – II: Adjustment and Maladjustment
 Meaning, Concept and Nature of Adjustment.
 Concept and Causes of Maladjustment. Role of parents, teachers, peers and educational institutions in preventing and eradicating maladjusted behaviour.
Module – II: Adjustment and Maladjustment
 Counseling: Meaning, Concept, Nature, Types and Importance of counseling for adjustment problems.

Read More

Saturday, 27 April 2019

An Editorial Letter

Leave a Comment
Write a letter to the Editor of an English newspaper raising your voice the miserable condition of hospit your state hospitals. 

Ans. 

To
 The Editor,
 The Statesman,
 Calcutta-700 001

       Sub : Miserable condition of hospital.

 Sir,
     Through the columns of your esteemed daily I would like to ventilate my  views about the miserable condition of the hospital in our state.

       It must be admitted that the condition of the hospitals is deplorable. The doctors do not care the hospitals, the nurses do not take care of the patients, dogs and cats share beds with the patients particularly with those who have no capacity to hire cabins. There is no controversy  about the shortage of doctors but the question centres round the fact that the doctors are not interested in treating the patients in the hospitals. They are interested in private chambers or in nursing homes. For that, the government hospitals remain neglected.

Under the above circumstances, I pray and hope that the government should take proper steps to solve the problem as early as possible.
                                                Yours faithfully,
                                                   A. K. Dutta
Gangarampur
27/04/2019

Read More

An Editorial Letter

Leave a Comment
Write a letter to the editor of a newspaper about the problem of drug addiction.

Ans:

 To
 The Editor,
 The Statesman,
 Calcutta-700 001
                  
                    Sub : Problem of durg addiction. 

 Sir,

      Through the columns of your esteemed daily I would like to ventilate my  views about the problem of drug addiction. 

       Drug addiction has now become a major problem of our social life. Many young men and women are falling victims of this dreadful curse. Hashish, Heroin, Brown sugar, L. S. D and other narcotics are smuggled into the country by the dishonest traders. These traders operate underground and the young ones take these drugs for temporary pleasure. These drugs are nothing but death traps. Initially the drugs stimulate the addicts but slowly they lead the addicts to death. As a result the rosy possibilities of our young men and women are nipped in the bud.

     Under the above circumstances, I pray and hope that the government should take proper steps to solve the problem as soon as possible.
                                                Yours faithfully,
                                                   A. K. Dutta
Gangarampur
26/04/2019
Read More

Friday, 26 April 2019

A question & Answer of The Eyes Have It - Ruskin Bond for HS, wbchse

Leave a Comment
"She gave a little exclamation" -  Who is 'she' referred to here? Why did she give a little exclamation?

Ans:    Here 'she' refers to the girl who got into the compartment of the narrator at Rohana station.

    When the train pulled out of Rohana station, the narrator asked the girl if she was going all the way to Dehra. Having heard that voice, the girl gave a little exclamation. She said that she did not know anyone else had been in the compartment. The fact was that the girl was blind, and for that she could not feel the presence of anyone in the compartment until she heard the voice. She gave a little exclamation, for it seems, she often faces such embarrassing situations. 
Read More

Thursday, 28 February 2019

2. Question & Answer of THREE QUESTIONS - Leo Tolstoy ( Class xii of wbchse)

5 comments
2. "Forgive me" 
 who is the speaker?  Whom did he say this and when?  Why did the speaker beg forgiveness?

Ans.
         The bearded man is the speaker here.

        He said this to the Tsar when he woke up from sleep after the night's rest with the Tsar in the hermit's Cottage.

        The bearded man was the enemy of the Tsar.  He swore to revenge on the Tsar because he executed his brother and seized his property.  He knew that the Tsar had gone alone to meet the hermit. So, he resolved to kill the Tsar on his way back. When the Tsar did not return, he came out of his ambush. But he came upon the bodyguard of the Tsar who wounded him seriously.  The man somehow escaped from the bodyguard and reached to the Tsar. The Tsar bandaged his wounds and saved his life.  That is why the man realised his fault and begged the Tsar to forgive him.
      
                               <<<>>

Read More

1. Question - Answer of THREE QUESTIONS - Leo Tolstoy ( Class xii of wbchse)

Leave a Comment
 How did the enemy of the King became friends with the king in Leo Tolstoy's  "Three Questions"?
Ans. 
    The bearded man who was the king's enemy came to kill him. But when he came out of his ambush, the Tsar's bodyguard recognized him and wounded him seriously. The man somehow escaped from the bodyguard and reached to the Tsar. The Tsar and the hermit unfastened the man's clothing. Then the Tsar washed the wound and bandaged it with his handkerchief and the towel of the hermit. But blood did not stop flowing. The Tsar on washing and rebandaging the wound. At last the man got back his consciousness. The Tsar gave him fresh water to drink. Then he took him inside the hut and laid him on the bed.  Thus the Tsar saved the man's life. But the man was ashamed because he had recognized his saviour. Then he confessed his guilt. The Tsar instantly forgave him and won the friendship of his enemy so easily.
Read More

Question & Answer of Othello - William Shakespeare (Class xi of wbchse)

1 comment
Why did Othello decide to kill Desdemona and himself? (কেন ওথেলো ডেসডিমোনা এবং নিজেকে হত্যা করার সিদ্ধান্ত নিয়েছিল)

Ans.
      Othello and Desdemona loved each other blindly. But Iago tried to break their relationship. Iago wanted to take revenge against both Othello and Cassio whom Othello promoted to the rank of a lieutenant. He had been able to convince Othello that his wife was unfaithful and had a secret relation with Cassio. Othello fell prey to this conspiracy and in a rage killed Desdemona by suffocating her.  But just after the murder he came to know from Cassio that Desdemona was innocent. Othello realised that he had lost his love for ever and out of repentance he killed himself.
                      <<<<>>>>
Read More