Friday, 9 October 2020

Original text and Bengali translation of The Unknown Citizen

Leave a Comment

 The Unknown Citizen

              W. H. Auden - 1907-1973

(To JS/07 M 378 This Marble Monument is Erected by the State)

He was found by the Bureau of Statistics to be

One against whom there was no official complaint,

And all the reports on his conduct agree

That, in the modern sense of an old-fashioned word, he was a saint,

For in everything he did he served the Greater Community.

Except for the War till the day he retired

He worked in a factory and never got fired,

But satisfied his employers, Fudge Motors Inc.

Yet he wasn't a scab or odd in his views,

For his Union reports that he paid his dues,

(Our report on his Union shows it was sound)

And our Social Psychology workers found

That he was popular with his mates and liked a drink.

The Press are convinced that he bought a paper every day

And that his reactions to advertisements were normal in every way.

Policies taken out in his name prove that he was fully insured,

And his Health-card shows he was once in hospital but left it cured.

Both Producers Research and High-Grade Living declare

He was fully sensible to the advantages of the Instalment Plan

And had everything necessary to the Modern Man,

A phonograph, a radio, a car and a frigidaire.

Our researchers into Public Opinion are content

That he held the proper opinions for the time of year;

When there was peace, he was for peace: when there was war, he went.

He was married and added five children to the population,

Which our Eugenist says was the right number for a parent of his generation.

And our teachers report that he never interfered with their education.

Was he free? Was he happy? The question is absurd:

Had anything been wrong, we should certainly have heard.


বঙ্গানুবাদ

[ JS / 07 / M / 378- এর উদ্দেশে : এই প্রস্তর স্মৃতিসৌধ রাষ্ট্র কর্তৃক স্থাপিত ]

 সরকারি পরিসংখ্যান দপ্তরের আমলারা দেখলেন 

তিনি এমন একজন যার বিরুদ্ধে কোন সরকারি অভিযােগ নেই 

 তার আচার ব্যবহার সম্পর্কে যে সব তথ্য উঠে এসেছে তাতে

 সেকেলে একটা শব্দকে আধুনিক পরিভাষায় বললে বলা যাবে যে তিনি একজন সাধু ব্যক্তি

 কারণ তিনি সর্বতােভাবে বৃহত্তর মানবগােষ্ঠীর সেবা করেছেন।

 তার চাকুরি থেকে অবসর গ্রহণের আগের দিন পর্যন্ত, যুদ্ধের সময়টা বাদ দিলে

 তিনি কারখানায় কাজ করেছেন আর কখনও বরখাস্ত হননি 

চাকুরীদাতাদের সন্তুষ্ট করেছেন, Fudge মােটর সংস্থাকে।

 তথাপি তিনি ধর্মঘট বিরােধী নন, মতবাদের দিক থেকে একগুয়ে অদ্ভুত নন 

 কারণ ইউনিয়নের প্রতিবেদনে প্রকাশ যে তিনি চাদাপত্তর মেটাতেন

 ( আমাদের ইউনিয়ন প্রতিবেদনে প্রমাণিত যে এটা যথার্থ সত্য। ) 

আর আমাদের সমাজ - মনােবিজ্ঞানের কর্মীরা দেখেছেন 

 যে তিনি তার সহকর্মীদের কাছে ছিলেন জনপ্রিয় এবং পানীয় পছন্দ করতেন। 

সংবাদমাধ্যম নিশ্চিত হয়েছে যে তিনি প্রতিদিন খবরের কাগজ কিনতেন। 

এবং বিজ্ঞাপনে তার প্রতিক্রিয়া সৰ্বদিক দিয়ে ছিল স্বাভাবিক

 তার নামে যে বীমার কাগজপত্র কাটা আছে তাতে প্রমাণিত তিনি জীবনবীমায় সুরক্ষিত 

এবং তার স্বাস্থ্য নথিতে দেখা যায় যে তিনি একবারই হাসপাতালে ভর্তি হয়েছিলেন

                                                                                 তবে সুস্থ হয়ে ঘরে ফেরেন।

 উৎপাদন গবেষণা ও উচ্চ - জীবনযাপন নির্ণায়ক সংস্থাগুলিতে ঘােষিত যে

 তিনি নিয়মিত কিস্তিতে জিনিসপত্তর ক্রয় করার পর ঋণ পরিশােধে ছিলেন বিচক্ষণ

আর আধুনিক মানুষের প্রয়ােজনীয় সব কিছু ছিল তার অধিকারে।

 কলের গান, বেতারযন্ত্র, গাড়ি আর শীততাপযন্ত্র। 

গণমত সমীক্ষকরা সন্তুষ্ট হয়েছেন কেননা

 তিনি বাৎসরিক ঘটনাগুলির ব্যাপারে যথার্থ মতামত দিয়েছিলেন

 শান্তির সময়ে তিনি তার পক্ষে , যুদ্ধ বাধলে তিনি যুদ্ধে যেতেন।

 তিনি বিবাহিত ছিলেন এবং দেশের জনসংখ্যায় যােগ করেছেন পাঁচ জনকে 

আমাদের সুপ্রজননবিজ্ঞানীরা বলেন যে এটা তার যুগের নিরিখে সঠিক সংখ্যা। 

আর আমাদের শিক্ষকদের প্রতিবেদন এই যে তিনি তাদের শিক্ষাদানে কখনও হস্তক্ষেপ

                                                                                                                   করেন নি।

 তিনি কী স্বাধীন ছিলেন? তিনি কী সুখী? এই প্রশ্ন অবান্তর

 কোন কিছু অন্যায্য হলে, আমরা নিশ্চয় তা শুনতে পেতাম।

Read More

Thursday, 8 October 2020

Original text and Bengali translation of the poem 'IF' Rudyard Kipling

2 comments

 IF

         Rudyard Kipling


Stanza - 1


If you can keep your head when all about you

Are losing theirs and blaming it on you;

If you can trust yourself when all men doubt you,

But make allowance for their doubting too;

If you can wait and not be tired by waiting,

Or, being lied about, don’t deal in lies,

Or, being hated, don’t give way to hating,

 And yet don’t look too good, nor talk too wise;


Stanza -2


If you can dream and not make dreams your master;

If you can think—and not make thoughts your aim;

If you can meet with triumph and disaster

And treat those two impostors just the same;

If you can bear to hear the truth you’ve spoken

Twisted by knaves to make a trap for fools,

Or watch the things you gave your life to broken,

And stoop and build ’em up with wornout tools;


Stanza - 3


If you can make one heap of all your winnings

And risk it on one turn of pitch-and-toss,

And lose, and start again at your beginnings

And never breathe a word about your loss;

If you can force your heart and nerve and sinew

To serve your turn long after they are gone,

And so hold on when there is nothing in you

Except the Will which says to them: “Hold on”;


Stanza - 4


If you can talk with crowds and keep your virtue,

Or walk with kings—nor lose the common touch;

If neither foes nor loving friends can hurt you;

If all men count with you, but none too much;

If you can fill the unforgiving minute

With sixty seconds’ worth of distance run—

Yours is the Earth and everything that’s in it,

And—which is more—you’ll be a Man, my son!


বঙ্গানুবাদ |

 [প্রথম স্তবক ] 


যদি তুমি মাথা ঠাণ্ডা রাখো যখন তােমার চারপাশে সবাই 

মেজাজ হারিয়ে তােমায় দোষারােপ করে, 

যদি তুমি নিজের উপর আস্থা রাখাে, যখন সব লােক তােমাকে সন্দেহ করে, 

আর তবুও তাদের সন্দেহ করতে দাও;

 যদি তুমি অপেক্ষা করতে পারাে, আর অপেক্ষা করতে করতে ক্লান্ত না হও

 মিথ্যার শিকার হয়েও যদি মিথ্যার বেসাতি না কর; 

বা ঘৃণিত হয়েও অপরকে ঘৃণা না করাে

 আর তবুও খুব ভালাে মানুষের ভাব না করাে, বা জ্ঞানের কথা না বলাে;


[দ্বিতীয় স্তবক ]


যদি তুমি স্বপ্ন দেখাে, আর স্বপ্ন তােমার প্রভু না হয়। 

যদি তুমি চিন্তা করাে, আর চিন্তা তােমার একমাত্র লক্ষ্য না হয় 

 যদি তুমি জয় পরাজয়ের মুখােমুখি হয়ে

 দুই প্রতারকের সাথে একই আচরণ করাে 

 তােমার সত্য কথাকে বিকৃত হতে দেখেও যদি তুমি সহ্য করাে 

বােকাদের ফাঁদে ফেলার জন্য শয়তানরা যা করে 

 অথবা জীবন দিয়ে গড়া জিনিস যদি তুমি ভেঙে চুরমার হতে দেখে নত হও,

 ভাঙা উপকরণ কুড়িয়ে নতুন করে নির্মাণ করতে ;

 

[তৃতীয় স্তবক]


 যদি তুমি তােমার জয় লব্ধ সম্পদ এক করে 

ভাগ্যের খেলায় বাজি ধরতে পারাে 

আর হেরে গিয়েও, আবার গােড়া থেকে শুরু করাে

 আর ক্ষতি ক্ষতি করে একটাও কথা না বলাে 

যদি দেহ, মন, প্রাণ এক করে শক্তি ধরাে 

সব কিছু নিঃশেষিত জেনেও তােমার কাজ করে যাও 

শুধু এইটুকু আছে জেনে যা তােমার ইচ্ছা শক্তি

 যা তােমাকে বলে, 'লেগে থাকো, হাল ছেড়াে না।'

[ চতুর্থ স্তবক ]


জনতার সঙ্গে কথা বলেও, যদি তুমি তােমার গুণ সব বজায় রাখাে 

অথবা রাজাদের সঙ্গে মিশেও, সাধারণের সংস্পর্শ ত্যাগ না করাে 

যদি বন্ধু কিংবা শত্রু তােমাকে আঘাত করতে না পারে 

যদি সব মানুষ তােমাকে নির্ভর করলেও, কেউ তােমাকে অপরিহার্য না ভাবে 

যদি তুমি প্রতিটি ক্ষমাহীন ক্ষণেককে পূর্ণ করতে পারাে 

ঠিক তাদের প্রাপ্য মূল্য চুকিয়ে দিয়ে 

তাহলে এই পৃথিবীটা তােমার, আর এর সবকিছু তােমারই 

আর সব থেকে বড়াে যেটা — তুমি হবে মানুষ , হে বাছা আমার!

<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>

Read More

Wednesday, 7 October 2020

SAQ WITH ANSWERS OF KARMA - Khushwant Singh

Leave a Comment

 KARMA

              Khushwant Singh

Short answer type questions


1. Whom did Sir Mohan meet in the compartment  of the train? 

১. কার সঙ্গে ট্রেনের  কামরায় স্যার মােহনের দেখা হয়েছিল?


  Ans. Sir Mohan met two English soldiers named Bill and Jim in the compartment of the train . 

উঃ ট্রেনের কামরায় স্যার মােহনের সঙ্গে বিল এবং জিম

 নামে দুজন ইংরেজ সৈনিকের দেখা হয়েছিল।


2. How was Sir Mohan's moustache?

২. স্যার মােহনের গোঁফ কেমন ছিল?


Ans. The moustach of Sir Mohan was neatly trimmed.

উঃ স্যার মােহনের গোঁফটি ছিল নিখুঁতভাবে ছাঁটা।


3. What did Sir Mohan have in the buttonhole of his shirt?

৩. স্যার মােহনের শার্টের বােতামঘরায় কী ছিল? 


 Ans. Sir Mohon had a carnation in the buttonhole of his shirt. 

উঃ স্যার মােহনের শার্টের বােতামঘরায় একটি কার্নেশন ফুল ছিল।


 4. How much did Lachmi pay the coolie? 

৪. লছমি কুলিকে কত ভাড়া / মজুরি দিয়েছিল?


 Ans. Lachmi paid a two - anna coin to the colie.

উঃ  লছমি কুলিকে একটি দু - আনা পয়সার মুদ্রা দিয়েছিল।


5. What did Sir Mohan Lal's mirror reveal?

৫.  স্যার মােহন লালের আয়নায় কী প্রকাশ করেছিল?) 

Ans. Sir Mohan Lal's mirror revealed the image of a perfectly anglicized gentleman. 

উঃ মােহন লালের আয়না পুরােপুরি ইংরেজভাবাপন্ন এক ভদ্রলােকের ছবি প্রকাশ করেছিল।


 6.  In what language did Sir Mohan Lal speak? 

 ৬. স্যার মােহন লাল কোন ভাষায় কথা বলতেন?

 

Ans. Sir Mohan Lal spoke in chaste queen's English mostly and sometimes he used anglicized Hindustani to fellow Indians. 

উঃ মােহন লাল চোস্ত ইংরেজিতে বেশিরভাগ সময় কথা বলতেন আর কখনাে - কখনাে সহ - ভারতীয়দের কাছে ইংরেজির টানযুক্ত হিন্দি বলতেন। 


7. Whom did Sir Mohan meet in the compartment of the train? 

৭. ট্রেনের কামরায় স্যার মােহনের সঙ্গে কার দেখা হয়েছিল? 


Ans. Sir Mohan met none in the compartment of the train at first but later two British soldiers named Bill and Jim entered to confront him .

উঃ স্যার মোহনের সঙ্গে প্রথমে ট্রেনের বগিতে কারও সাথেই দেখা হয় নি কিন্তু পরে বিল ও জিম নামে দুই ব্রিটিশ সেনার তাঁর সম্মুখীন হয়েছিলেন। 

8. 'Get the nigger out' — Whom does the word 'nigger' refer to? 

৮. ‘নিগারটাকে বার করে দাও’ – ‘নিগার’ বলতে কার উল্লেখ করা হয়েছে ?


Ans. The word ‘nigger' refers to here Sir Mohan Lal. 

উঃ 'নিগার’ বলতে স্যার মােহনলালের উল্লেখ করা হয়েছে।


9. What did Lachmi take out from the brass carrier?

৯. টিফিন ক্যারিয়ার থেকে লছমি কী বার করেছিল?


Ans. Lachmi took out cramped chapattis and some mango pickle from her brass carrier.

উঃ টিফিন ক্যারিয়ার থেকে লছমি গােটানাে চাপাটি আর আমের আচার বার করেছিল। 


10. Where did Sir Mohan Lal wait before the train arrived? 

১০. ট্রেন আগমনের আগে স্যার মােহন লাল কোথায় অপেক্ষা করছিলেন? 

 

Ans . Sir Mohan Lal waited in the first class waiting room of a railway station before the arrival of the train. 

উঃ  ট্রেন আগমনের আগে স্যার মােহন লাল একটি রেল স্টেশনের প্রথম শ্রেণির প্রতীক্ষালযয়ে অপেক্ষা করছিলেন।


11. What defects did Sir Mohan observe about the mirror in the waiting room of a railway station? 

১১. একটি রেলওয়ে স্টেশনের প্রতীক্ষালয়ের আয়নায় স্যার মােহন লাল কী কী ত্রুটি লক্ষ করেছিলেন?


Ans. Sir Mohan Lal observed that the red oxide at the back of the mirror came off at places and there were long translucent lines on its surface. 

উঃ মােহন লাল লক্ষ করেছিলেন যে আয়নার পিছনের রেড অক্সাইড কোথাও কোথাও ঘসে গেছে এবং এটির তলে লম্বা অর্ধস্বচ্ছ রেখা ছিল।


12. What did Sir Mohan Lal remark about the mirror in the waiting room? 

১২. আয়না সম্বন্ধে স্যার মােহন লাল কী মন্তব্য করেছিলেন?


Ans. Sir Mohan Lal remarked that the mirror was like everything else in India— inefficient, dirty and indifferent. 

উঃ স্যার মােহন লাল মন্তব্য করেন যে আয়নাটি ভারতের অন্য সব কিছুর মতাে অদক্ষ, নােংরা এবং উদাসীন। 


13. Where was the mirror in the waiting room obviously made? 

১৩. প্রতীক্ষালয় এর আয়নাটি স্পষ্টত কোথায় তৈরি বলে মনে হচ্ছিল?


Ans. The mirror in the waiting room was obviously made in India. 

উঃ প্রতীক্ষালয়ের  আয়নাটি স্পষ্টতই ভারতে তৈরি।


14. Which suit was worn by Sir Mohan Lal? 

১৪.  মােহন লাল কোন্ স্যুট পরেছিলেন? 


Ans . A suit from Saville Row was worn by Sir Mohan Lal. 

উঃ মােহন লাল স্যাভিল রােয়ের একটি স্যুট পরেছিলেন।


15. What fragrances were coming out from Sir Mohan Lal's body?

১৫. স্যার মােহন লালের শরীর থেকে কীসের সুগন্ধ ভেসে আসছিল? 


Ans. The fragrances of eau de cologne, talcum powder and scented soap were coming out from the body of Sir Mohan. 

উঃ মােহনের শরীর থেকে ও ডি কলন, ট্যালকম পাউডার এবং সুগন্ধী সাবানের গন্ধ ভেসে আসছিল।


 16. What did Sir Mohan smooth for umpteenth time? 

১৬.  স্যার মােহন কী অসংখ্যবার ( হাত বুলিয়ে ) মসৃণ করছিলেন?

 Ans. Sir Mohan smoothed his Balliol tie for umpteenth time. 

উঃ মােহন অসংখ্যবার তার ব্যালিয়ল টাই মসৃণ করেছিলেন।

 

17. What did Sir Mohan decide after glancing at his watch in the waiting room? 

১৭. ঘড়ির দিকে তাকিয়ে স্যার মােহন কী সিদ্ধান্ত নিলেন?


Ans. After glancing at his watch Sir Mohan Lal decided that there was still time for a quick drink.

 উঃ ঘড়ির দিকে তাকিয়ে স্যার মােহন লাল সিদ্ধান্ত নিলেন যে তখনও দ্রুত একপাত্র পান করার সময় আছে।


18 Whom did Sir Mohan Lal call for serving him ek 'chota'?

 ১৮. 'এক ছােটা ’ পরিবেশন করার জন্য স্যার মােহন লাল কাকে আহ্বান করেছিলেন?


Ans. Sir Mohan Lal called the bearer for serving him a small peg. 

উঃ  মোহনলাল ছোট একপাত্র পরিবেশনের জন্য বেয়ারাকে ডেকেছিলেন।

19.  How was the bearer in 'Karma' dressed? 

১৯.  'করমা ’ গল্পে বেয়ারার পােশাক কী ছিল?


 Ans. The bearer was dressed in white livery or uniform. 

উঃ  বেয়ারা  সাদা রঙের উর্দি পরেছিল।

 

20.  Where was Lachmi sitting? 

২০.  লছমি কোথায় বসেছিল?


Ans. Lachmi was sitting on a small grey trunk outside the waiting room. 

উঃ লছমি অপেক্ষা গৃহের বাইরে একটি ধূসর রঙের স্টিলের ট্রাংকের ওপর বসেছিল।


21.  What was Lachmi doing while she sat on the small grey trunk? 

২১. ধূসর ট্রাংকের ওপর বসে লছমি কী করছিল?

 

Ans. Lachmi was chewing betel leaf and fanning herself with a newspaper. 

উঃ লছমি পান চিবােচ্ছিল এবং একটি খবরের কাগজ দিয়ে হাওয়া খাচ্ছিল। 


22. What dress was worn by Lachmi? 

২২.  লছমি পরনে কী পােশাক ছিল? 


 Ans. A dirty white saree with red border was worn by  Lachmi. 

উঃ  লছমির পরনে ছিল একটি নােংরা লাল - পাড় সাদা শাড়ি। 


 23. What ornaments did Lachmi put on? 

২৩. লছমি কী অলংকার পরেছিল? 


Ans. Lachmi put on a diamond nose ring and several gold bangles. 

উঃ লছমি হিরের নাকছাবি এবং বেশ কয়েকটি সােনার বালা পরেছিল। 


24. Why did Lady Lal stop at the hawker's stall in the platform?

২৪. কেন লেডি লাল প্ল্যাটফর্মে ফেরিওয়ালার দোকানে থেমেছিলেন?


Ans . Lady Lal stopped at the hawker's stall in the platform to replenish her betel leaf - case. 

উঃ লেডি লাল প্ল্যাটফর্মে ফেরিওয়ালার দোকানে তার পানের কৌটা ভরিয়ে নেওয়ার জন্য থেমেছিলেন। 


 25. Whom did Lady Lal call after the bearer was summoned by Sir Mohan? 

২৫. স্যার মােহন বেয়ারাকে ডেকে নেওয়ার পর লেডি লাল কাকে ডেকেছিলেন?  


Ans.  After the bearer was summoned by Sir Mohan Lady Lal called a passing railway coolie. 

উঃ স্যার মােহন বেয়ারাকে ডেকে নেওয়ার পর লেডি লাল একজন রেলের কুলিকে ডেকেছিলেন। 


26. Where, according to the coolie, does the zenana compartment stop?

 ২৬. কুলির মতে, জেনানা বা মহিলাদের কামরা কোথায় থামে? 


Ans. According to the coolie, the zenana compartment stops right at the end of the platform. 

উঃ কুলির মতে, মহিলাদের কামরা প্ল্যাটফর্মের একেবারে শেষপ্রান্তে থামে। 


 27.  Which compartment did Lachmi board ? 

২৭. কোন্ কামরায় লছমি উঠেছিলেন?


 Ans. Lachmi boarded on the inter class zenana compartment of the train.

 উঃ লছমি ট্রেনের আন্তঃশ্রেণি মহিলা কামরায় উঠেছিলেন। 


28.  Why did Lady Lal avoid travelling in the first class compartment? 

২৮. লেডি লাল প্রথম শ্রেণির কামরায় ভ্রমণ কেন এড়িয়ে চলতেন? 


Ans.  Lady Lal avoided travelling in the first class compartment as she did not know English and the manners of Englishmen with whom her husband used to converse during the journey.

 উঃ লেডি লাল প্রথম শ্রেণির কামরায় ভ্রমণ এড়িয়ে চলতেন কারণ তিনি ইংরেজি এবং ইংরেজদের আচার - আচরণ জানতেন না যাদের সঙ্গে তার স্বামী কথাবার্তা বলতেন।


29. Where did Sir Mohan and Lady Lal stay in their bunglow? 

২৯. স্যার মােহন এবং লেডি লাল তাদের বাংলােয় কোথায় থাকতেন? 

 

Ans. Sir Mohan lived on the ground floor while Lady Lal resided on the upper storey of the bunglow. 


 উঃ স্যার মােহন একতলায় থাকতেন যখন লেডি লাল বাংলাের উপরতলায় বাস করতেন।


30.  What did Lady Lal produce from the knot in her saree before dismissing the coolie? 

৩০. কুলিকে বিদায় দেওয়ার আগে লেডি লাল শাড়ির আঁচল থেকে কী বার করেছিলেন? 


 Ans. Lady Lal produced a two - anna bit from the knot of her saree before dismissing the coolie. 

উঃ কুলিকে বিদায় দেওয়ার আগে লেডি লাল আঁচলের গিট থেকে একটি দু - আনা মুদ্রা বার করেছিলেন। 


 31. When did Sir Mohan occasionally visit Lachmi's room in the upper storey of his bungalow?

 ৩১. কখন বাংলাের উপরের ঘরে স্যার মােহন লছমির ঘরে মাঝেমধ্যে দেখা করতে যেতেন?


 Ans . Sir Mohan visited Lachmi's room in the bungalow at night.

উঃ  রাতে বাংলাের উপরের ঘরে স্যার মােহন লছমির ঘরে মাঝেমধ্যে দেখা করতে যেতেন। 


32. Whom did Lachmi thank after a filling meal in the railway station? 

৩২. রেলস্টেশনে পেটভরা খাবারের পর লছমি কাকে ধন্যবাদ জানিয়েছিল?


Ans. Lachmi thanked God for the favour of a filling meal. 

উঃ পেটভরা খাবার পর লছমি ভগবানকে ধন্যবাদ জানিয়েছিল।


33. How did Lachmi dry her hand and mouth after meal? 

৩৩. খাওয়ার পর লছমি কীভাবে মুখ এবং হাত মুছেছিলেন?

 

Ans. Lachmi dried her hand and mouth with the loose end of her saree. 

উঃ লছমি তার শাড়ির খােলা আঁচল দিয়ে হাতমুখ মুছেছিলেন। 


34. Why did Sir Mohan expect that there might be some English officers on the train?

 ৩৪. কেন স্যার মােহন আশা করেছিলেন যে ট্রেনে কিছু ইংরেজ অফিসার থাকতে পারে? 


Ans. Sir Mohan expected that there might be some English Officers on the train because the station was in a cantonment area. 

উঃ স্যার মােহন আশা করেছিলেন যে ট্রেনে কিছু ইংরেজ অফিসার থাকতে পারে কারণ স্টেশনটি ছিল ক্যান্টনমেন্ট এলাকায়। 


35. What did Sir Mohan always wear while travelling? 

৩৫. ভ্রমণের সময় স্যার মােহন সর্বদা কী পরতেন? 

 

Ans. Sir Mohan always wore his Balliol tie while travelling. 

উঃ স্যার মােহন ভ্রমণের সময় সর্বদা তার ব্যালিয়ল টাই পরতেন। 


 36. Why was Sir Mohan dismayed when he reached the first class coupe? 

৩৬. যখন প্রথম শ্রেণির কামরায় পৌছােলেন তখন স্যার মােহন কেন হতাশ হলেন? 

 

Ans. Sir Mohan was dismayed because he found that the compartment was empty. 

উঃ স্যার মােহন হতাশ হলেন কারণ তিনি দেখলেন যে কামরাটি ফাকা। 


37. Whom did Sir Mohan see out of the window of the first class coupe? 

৩৭. প্রথম শ্রেণির কামরার জানলা থেকে স্যার মােহন কাদের  দেখতে পেলেন? 


 Ans. Sir Mohan saw the English soldiers named Bill and Jim out of the window of his first class coupe. 

উঃ প্রথম শ্রেণির কামরার জানলা থেকে স্যার মােহন বিল এবং জিম  নামে দুই সৈনিককে দেখতে পেলেন। 


38. What did Sir Mohan decide when he saw the two English soldiers? 

৩৮. যখন স্যার মােহন দুজন সৈনিককে দেখতে পেলেন তখন তিনি কী সিদ্ধান্ত নিলেন? 


Ans. When Sir Mohan saw the two English soldiers he decided to welcome them. 

উঃ যখন স্যার মােহন দুজন ইংরেজ সৈনিক দেখতে পেলেন তিনি ঠিক করলেন তাদের স্বাগত জানাবেন। 


39. What class were the two English soldiers entitled to travel in? 

৩৯. দুজন ইংরেজ সৈনিকের কোন শ্রেণিতে ভ্রমণের অধিকার ছিল?


Ans. The two English soldiers were entitled to travel in the second class compartment.

 উঃ দুজন ইংরেজ সৈনিকের দ্বিতীয় শ্রেণির কামরায় ভ্রমণের অধিকার ছিল। 


 40. Who informed Sir Mohan Lal about the arrival of the train? 

৪০. ট্রেনের আগমন সম্বন্ধে কে স্যার মােহনকে অবগত করেছিল? 


Ans . The bearer in white uniform informed Sir Mohan Lal about the arrival of the train.

উঃ সাদা উর্দিপরা বেয়ারা ট্রেনের আগমন সম্বন্ধে স্যার মােহনকে অবগত করেছিল। 


 41.  How long did Sir Mohan Lal spend abroad? 

৪১. কতদিন স্যার মােহন লাল বিদেশে কাটিয়েছিলেন? 


Ans . Sir Mohan Lal spent five years abroad.

 উঃ স্যার মােহন লাল পাঁচ বছর বিদেশে কাটিয়েছিলেন। 


42. Where did Sir Mohan Lal learn his English?

 ৪২. কোথায় স্যার মােহন লাল ইংরেজি শিখেছিলেন? 


Ans. Sir Mohan Lal learned  his English in the Oxford University. 

 উঃ স্যার মােহন লাল অক্সফোর্ড বিশ্ববিদ্যালয়ে ইংরেজি শিখেছিলেন। 


43. With what did Sir Mohan try to draw the attention of his fellow English soldiers at first? 

৪৩. কীসের সাহায্যে স্যার মােহন প্রথমে তার ইংরেজ সহযাত্রীর দৃষ্টি আকর্ষণ করার চেষ্টা করতেন?


Ans. Sir Mohan tried to draw the attention of his fellow English soldiers with the Times newspaper. 

উঃ  'টাইমস' পত্রিকা দিয়ে স্যার মােহন প্রথমে তার ইংরেজ সহযাত্রীর দৃষ্টি আকর্ষণ করতেন।


44. What, according to Sir Mohan Lal never fails to draw the attention of the English men? 

৪৪. স্যার মােহন লালের মতে কী কখনােই ইংরেজের দৃষ্টি আকর্ষণ করতে ব্যর্থ হয় না? 


Ans.. According to Sir Mohan Lal, whisky never fails to draw the attention of English men. 

উঃ স্যার মােহন লালের মতে হুইস্কি কখনােই ইংরেজদের দৃষ্টি আকর্ষণ করতে ব্যর্থ হয় না। 


 45. What were the names of two English soldiers? 

৪৫. ইংরেজ সৈনিক দুজনের নাম কী ছিল?


Ans. The names of two English soldiers were Bill and Jim.

 উঃ ইংরেজ সৈনিক দুজনের নাম ছিল বিল এবং জিম। 


46. What made Jim and Bill pause and hesitate for a moment? 

৪৬. কী জিম এবং বিলকে এক মুহূর্তের জন্য থমকে দিয়েছিল? 

 

Ans. Jim and Bill hesitated because the English intonation of Sir Mohan appeared to them almost like an Englishman. 

উঃ  জিম এবং বিল থমকে গিয়েছিল কারণ স্যার মােহনের ইংরেজি বাচনভঙ্গী একেবারে ইংরেজদের মতাে মনে হয়েছিল। 


47. When was Sir Mohan 'livid with anger'? 

৪৭. কখন স্যার মােহন ‘রেগে অগ্নিশর্মা’ হয়ে গিয়েছিলেন?


Ans. Sir Mohan was 'livid with anger' when the soldiers  threw away his belongings.

 উঃ যখন সৈনিকরা তার মালপত্র ফেলে দিল তখন স্যার মােহন রেগে অগ্নিশর্মা হয়ে গিয়েছিলেন। 


 48. How did Sir Mohan land on the platform?

 ৪৮.  কীভাবে স্যার মােহন প্ল্যাটফর্মে পড়লেন?


 Ans. Sir Mohan Lal reeled backwards and after tripping on his bedding landed on his suitcase.

উঃ স্যার মােহন লাল পিছনদিকে ঘুরে গেলেন এবং বেডিং - এর ওপর হোঁচট খেয়ে সুটকেসের ওপর পড়লেন। 


49. 'Get the nigger out' - Who said this?

 ৪৯. 'নিগারটাকে বার করে দাও' — এ কথা কে বলেছিল? 


 Ans. Bill, one of the two English soldiers said this.

উঃ ইংরেজ সৈনিক দুজনের একজন বিল এই কথা বলেছিল। 


50. What was the colour of the shirts worn by the English soldiers? 

৫০.  ইংরেজ সৈনিকের শার্টের রং কী ছিল?


Ans. The colour of the shirts worn by the soldiers was khaki.

 উঃ ইংরেজ সৈনিকের শার্টের রং ছিল খাকি।

 

51. What was the cigarette case of Sir Mohan made of?

51. স্যার মোহনের সিগারেট কেস কীসের তৈরি ছিল? 


 Ans. The cigarette case of Sir Mohan Lal was made of gold.

উঃ স্যার মোহনের সিগারেট কেস সোনা দিয়ে তৈরি ছিল।

Read More

A question and answer of KARMA

Leave a Comment

 

karma 

                   Khushwant Singh

Q.  How did Sir Mohan feel when he saw two Englishmen coming towards his coupe? Why was he half smiling and half protesting?  ( যখন দুজন সৈনিককে তার কামরার দিকে এগিয়ে আসতে দেখলেন তখন স্যার মােহন কেমন অনুভব করলেন? তিনি কেন অর্ধেক হাসছেন এবং অর্ধেক প্রতিবাদ করছিলেন?)

 Ans. Sir Mohan Lal was very much eager to have the company of Englishmen during the train journey 

This would help him to ruminate about his happy memories of England . But at first he felt dejected as the compartment he had entered was empty. So when he saw the two Englishmen approaching his compartment his face lit up. He knew that as ordinary soldiers they were entitled to travel only in a second class compartment but he decided to welcome them. He also planned to talk with the guard so that they could be allowed to travel in the first class coupe. 


Sir Mohan was half smiling because he wanted to welcome the British soldiers in the coupe. He was half protesting because the soldiers did not care for taking his permission and barged inside the first class compartment and spoke ill of Sir Mohan and wanted him out of the train.

Read More

Monday, 5 October 2020

PARAGRAPH -- CHILD-LABOUR

Leave a Comment

  CHILD-LABOUR 


The problem of child-labour, not only in India but also in other countries, is a great concern. It is seen that children work in tea-shops, hotels, restaurants, factories etc. They are very ill-paid. In hotels and restaurants, they are not given sufficient and healthy food. Often they are ill- treated if they do any wrong. They do not get any compensation if they die by accident. It is time for them to go to schools or playgrounds. They are deprived of entertainments. Who knows that some of them would come up to high levels. The main cause of their coming out of home is poverty. So, people, who are conscious, kind, sympathetic responsibilities to make these children man. We should love those as I love my own child. 

Read More

Uses of Tenses

Leave a Comment

 Uses of Tenses 

|| কোন Tense কখন ব্যবহার করবে ||


Simple Present Tense :   S+  v + -s / -es + Extension.

( 1 ) Habitual action অর্থাৎ সচরাচর হয় বা হয়ে থাকে এমন কাজ বােঝাতে। 

Example

He reads the newspaper every morning. 

I go to school. 

( 2 ) General truth  অর্থাৎ নিত্য সত্য বোঝাতে।

Example

The sun rises in the east.

To err is human.

( 3 ) Historic Present অর্থাৎ ঐতিহাসিক ঘটনার বর্ণনায় ।

Example

After this, Asoke attacks Kalinga. Thousands of men, women and children are killed in the battle. 

( 4 ) Future Tense এর পরিবর্তে। ভবিষ্যৎ সময়টি প্রসঙ্গে ( context- এ ) উল্লেখ থাকে।

 Example

We go to Delhi next week.

Rama leaves for Japan tomorrow.


Present Continuous Tense : Subject + am / is / are + V + -ing + Extension.

( I ) বর্ণনা করার সময় কাজটি চলছে শেষ হয়নি এটা বােঝাতে। 

Example:

The girl is dancing . 

Father is now taking tea. 

( 2 ) ভবিষ্যত পরিকল্পনা বােঝাতে ।

Example:

The minister is visiting Malda on Monday next. 

We are going to have a picnic next week. 

( 3 ) অদেখা ঘটনার বর্ণনায়।

Example:

 Mr. Gupta is now taking our class . 

My friends are bathing in the sea or walking by the seashore. 


Present Perfect Tense :   S+ has / have + V3 + Extension.

 ( 1 ) কথা বলার সময়ে কাজটি সম্পূর্ণ হয়ে গেছে বােঝাতে ।

Example:

 I have finished my home work. 

The gardener has just watered the plants.

 (2) কাজটি শেষ হয়ে গেছে কিন্তু তার ফল বর্তমান আছে এরকমটি বােঝাতে। 

Example:

The boy has broken his leg. 

I have lost my new pen.

 মনে রেখ অতীত সময়ের উল্লেখ থাকলে Present Perfect Tense এর বদলে Simple Past ব্যবহার করতে হয় । যেমন—

 I have folded the paper 

কিন্তু, I folded the paper five minutes ago.


 Present Perfect Continuous Tense: Subject+ has / have been + V + -ing + Extension.

কোন কাজ অতীতে আরম্ভ হয়েছে কিন্তু এখনও শেষ হয়নি বােঝাতে। এ ক্ষেত্রে কানে ব্যাপ্তি বােঝাতে একটা সময়ের উল্লেখ থাকে। 

Example:

The girl has been suffering from fever for a week. 

The baby has been sleeping for two hours. 


Simple Past Tense :  Sub. + V2 + Extension.

( 1) অতীত সময়ের কোন কাজ বােঝাতে। 

Example:

We visited the zoo yesterday. 

India became free in 1947, 

( 2 ) অতীতের ঘটমান কোন কাজ বােঝাতে।

Example:

While the girl sang her brother danced. 

( 3 ) অতীতের অভ্যস্ত কোন কাজ বােঝাতে।

Example:

 In my childhood I sat ( used to sit ) by this brook every afternoon. 

My grandmother told ( used to tell) us stories in those days. 


Past Continuous Tense : Sub+ was / were + V + -ing + Extension.

অতীত কোন সময়ে কোন কাজ চলছিল , তখনও শেষ হয়নি বােঝাতে ।

Example:

The children were playing . 

It was raining.

The boy was dancing.


Past Perfect Tense : Sub +  had + V3+ Extension.

অতীতে কোন কাজের আগে আর একটি কাজ শেষ হয়েছিল বােঝাতে । 

Example:

The patient had died before the doctor came. 

The police arrived after the thieves had fled. 


Past Perfect Continuous Tense : Sub + V+ had been + v+ ing +Extension.

অতীতে কোন কাজ অনেকক্ষণ ধরে বা বেশ কিছুক্ষণ ধরে চলেছিল বােঝাতে 

Example:

He had been reading before I saw him.


Simple Future Tense : Sub + / shall / will +V + Extension.

কোন কাজ যা এখনও হয়নি, তা পরে হবে বা ঘটবে বােঝানর জন্য। 

Example:

I shall go to the fair tomorrow. 

They will not help you. 


Future Continuous Tense : Sub + will be / shall be + V + -ing + Extension.

 ভবিষ্যতের কোন একটা সময়ে কোনও কাজ চলতে থাকবে বােঝাতে। 

Example:

Mother will be cooking then. 


Future Perfect Tense : Sub + will / shall have + V3 + Extension.

 কোন এক সময়ে কোন কাজ শেষ হয়ে যাবে বােঝাতে।

 He will have reached Patna by Monday. 

The Panchayet will have repaired the roads before the rains . 


[ বাংলার স্বরবর্ণ ‘৯' এর মত Future Perfect Continuous- এর প্রয়ােগ সাধারণত দেখা যায় না। তাই এ সম্পর্কে আলােচনা করা হল না। ] 

<<<<<<<<>>>>>>         <<<<<<<>>>>>>>>

Read More

Sunday, 4 October 2020

Write a paragraph about drug addiction.

Leave a Comment

                DRUG ADDICTION

 

Wide - spread addiction to drugs is no doubt the gravest problem of the day. What causes greater concern is the fact that is growing popular among the youths and the teen-agers of the present generation. These youths suffer mostly from frustration. Utter unemployment problem, uncertainty of the future, want of security and peace in the family or society keep these helpless youths under constant torments. To escape from these tormenting realities  they take to drugs and become addicts. To bring these youths out of the grip of drugs is a hard task. The addicts need prolonged medical treatment and care, which none but the Government can provide. It is also necessary for the Government to create more job opportunities as well as social consciousness against the use of drugs so that no further youths fall into its grip afresh. 

Read More