Monday, 9 July 2018

Question & Answer of Leela's Friend written by R.K. Narayan ( wbchse)

Leave a Comment
Question: "One evening he went out to buy sugar and Leela went with him." Describe what happened after they returned

Or, " Leela's mother noticed that a gold chain Leela had been wearing was missing.' Describe what happened after this.

Or, " I told you to take it off and put it in the box." --- Who is the speaker? What happened when that thing was not put in the box?

Ans.
          Leela's  mother is the speaker here.

        One  evening Sidda went out with Leela to buy sugar. When they came back Leela's mother could not see the golden chain Leela had been wearing. She asked Leela about the missing chain. Leela replied that she knew nothing of it. In anger, her mother slapped her. She called Sidda and asked him about the chain. With a little hesitation he replied that he did not know. She threatened him that she would called the police. At that time she had to go to kitchen and Leela followed her as she was hungry. At that moment,  Sidda left the house.

                    <<<<<>>>>>
Read More

Thursday, 5 July 2018

শিক্ষাবিজ্ঞানের( Education) একটি প্রশ্ন এবং উত্তর

Leave a Comment
প্রশ্ন: মৌলিক প্রক্ষোভ বলতে কি বোঝ?          ৫ নম্বর
উ:
        প্রাথমিক বা মৌলিক প্রক্ষোভ: সহজাত প্রবৃত্তির সাথে যুক্ত প্রক্ষোভ গুলিকে mcdougal প্রাথমিক বা মৌলিক প্রক্ষোভ বলেছেন। আমরা জানি, প্রত্যেক প্রবৃত্তির এক একটি বিশেষ অনুভূতিমূলক দিক আছে। এগুলি প্রবৃত্তিমুলক আচরণের প্রকৃতি নির্ধারণ করে। প্রবৃত্তিগুলি যেমন সহজাত প্রাথমিক প্রবণতা তেমনি এদের সঙ্গে যুক্ত মানসিক অনুভূতিগুলিও প্রাথমিক। naked ugal বলেছেন এই প্রাথমিক প্রক্ষোভগুলি প্রবৃত্তিমূলক প্রবণতা গুলির সক্রিয়তার নির্দেশক। তাঁর এই মতবাদ অনুযায়ী মৌলিক প্রক্ষোভ চৌদ্দটি। যথা - ভয়, ক্রোধ, বিরক্তি, স্নেহানুভূতি, কাম, বিস্ময়, হীনমন্যতা, আত্মগৌরব, একাকীত্ববোধ, অধিকারবোধ, সৃজনীস্পৃহা, আমোদ, ক্ষুধা ও দুঃস্বভাব।

     মনোবিদ ওয়াটসনের মতে, মানুষের মৌলিক প্রক্ষোভগুলো তিনটি। যথা - ভয়, ক্রোধ এবং আনন্দ। শিশু এই তিনটি আবেগ নিয়ে জন্মগ্রহণ করে। উচ্চ শব্দ শুনলে শিশু ভয় পায়। হঠাৎ পড়ে যাওয়ার অবস্থা হলেও শিশু ভয় পেয়ে থাকে। শিশুর চলাফেরায় যদি বাধা দেওয়া হয় তাহলে সে ক্ষুব্ধ হয়। আবার, তার গায়ে যদি হাত বুলানো যায় বা তাকে আদর করা যায় তা হলে সে আনন্দ পায়।
                                  <<<<<>>>>>
Read More

Monday, 2 July 2018

শিক্ষাবিজ্ঞানের (Education) প্রশ্ন এবং উত্তর

1 comment
বুদ্ধির সম্পাদনী অভীক্ষার সম্পর্কে একটি টিকা লেখ।     ৫

উত্তর:
       বুদ্ধির সম্পাদনা অভীক্ষা: যে সমস্ত অভিক্ষা ব্যক্তির মধ্যে বাস্তব কর্মভিত্তিক প্রতিক্রিয়া সৃষ্টি করতে সক্ষম হয় তাদের বলা হয় সম্পাদনা অভিক্ষা। এই অভীক্ষার সাহায্যে ব্যক্তির বুদ্ধি মানসিক বৈশিষ্ট্য প্রশিক্ষণ গত পারদর্শিতা ইত্যাদি পরিমাপ করা যায়।

    বৈশিষ্ট্য: সম্পাদনা অভীক্ষার কতগুলি বৈশিষ্ট রয়েছে। যেমন - 

   ১) এই অভিক্ষা প্রয়োগের ক্ষেত্রে ভাষার ব্যবহার করার সুযোগ খুব কম থাকে।

     ২) এই প্রকার অভিক্ষা একটি নির্দিষ্ট সময়সীমা থাকে।

   ৩) এর অন্যতম বৈশিষ্ট্য হলো যে,  এক্ষেত্রে অভীক্ষাপদ হিসেবে কতগুলি কাজকে নির্বাচন করা হয়।

  ৪) অভীক্ষাপদগুলিকে কাঠিন্যের মান অনুসারে পরপর স্থাপন করা হয়।

    সম্পাদনা অভীক্ষার গুরুত্ব: সম্পাদনা অভীক্ষার উপযোগিতা বা গুরুত্ব হল -

    ১) এই অভিক্ষা শিক্ষার্থীদের মানসিক স্বাস্থ্য বিষয়ে ধারণা দেয়।

    ২) এই অভীক্ষার দ্বারা শিক্ষার্থীরা প্রত্যেক কর্মের মধ্যে তাদের বিশেষ মানসিক বৈশিষ্ট্যকে প্রকাশ করার সুযোগ পায়।

   ৩) এই অভিক্ষা গ্রহণ করার সময় উৎসাহের সঙ্গে শিক্ষার্থীরা কাজগুলো সম্পাদন করে থাকে।

                      <<<<<<>>>>>>

Read More

Thursday, 28 June 2018

Question & Answer of Leela's Friend (Class xi of wbchse)

4 comments
   Question and Answer of Leela's Friend
                                R.K. Narayan

Q. 'You see here a little bit of moon sticking' -- Who is the speaker? Where is the little bit of moon sticking? How did the episode with the moon begin and come to an end?[ 'তুমি দেখছ এখানে একটুখানি চাঁদ আটকে আছে' ---  বক্তা কে? কোথায় একটুখানি চাঁদ আটকে আছে? কিভাবে চাঁদকে নিয়ে উপকাহিনী শুরু এবং শেষ হয়েছিল?]
OR,
Q. 'Sidda, come and play!' --- Who is the speaker? How did the speaker play with Sidda? [ বক্তা কে? বক্তা কিভাবে সিদ্দার সঙ্গে খেলতো?]
OR,
Q. "Leela clapped her hands and screamed in wonder," Why did Leela clap her hands and scream in wonder?["লীলা হাততালি দিলো এবং বিস্ময়ে চিৎকার করে উঠল" --  লীলা কেন হাততালি দিলো এবং বিস্ময়ে চিৎকার করে উঠলো?]
Answer:

       Sidda is the speaker here.

      According to Sidda, the little bit of moon is sticking to the red ball with which he is playing with Leela.

      Leela got pleasure playing with Sidda. She flung the red ball at him and he flung it back to her. She asked Sidda to throw the ball into the sky and he did so. When the ball came down he claimed that the ball had touched the moon and a little bit of moon was  still sticking to it. But Leela could not see it. Sidda suggested that she must be very quick or the traces of the moon would evaporate and go back to the moon. Then he held the ball tightly and allowed Leela to see it through a gap in his finger. At that time Leela could see a wet mark on the ball. 

     Sidda claimed that he knew the moon well and he climbed the coconut tree to touch it. Standing near the rose plant and the well, Sidda pointed to the sky and showed Leela the moon. Leela believed it and was extremely delighted.

                         <<<<<>>>>>
Read More

Wednesday, 27 June 2018

SAQ of the poem "Asleep in the Valley" (Class xii of wbchse)

5 comments
                            SAQ
            Asleep in the Valley
                                     Arthur Rimbaud

 Answer in a complete sentence

 1. What type of a poem is 'Asleep in the Valley'?[Asleep in the Valley কি ধরনের কবিতা?]

Ans. 'Asleep in the Valley' is a war poem.

2. What is the verse form of the poem 'Asleep in the Valley'?[Asleep in the Valley কবিতাটির ছন্দ কি /কি ছন্দে লেখা?]

Ans. The poem 'Asleep in the Valley' is written in the free verse form.

3. Where does the slow stream flow?[ধীরগতিসম্পন্ন ছোট নদী কোথায় বয়ে চলে?]

Ans. The slow stream flows through the small green valley.

4. What does the slow stream leave on the bright grass?[ ধীরগতিতে বয়ে চলা ছোট নদী উজ্জল ঘাসের উপর কি রেখে যায়?]

Ans. The slow stream leaves long strands of silver on the bright glass.

5. Where does the slow stream leave 'long strands of silver'?[ধীরগতিসম্পন্ন ছোট নদীটি কোথায় রূপালী ফিতে বিছিয়ে রেখেছে?]

Ans.  The slow stream leaves 'long strands of silver' on the bright grass.

6. How does the stream look like in the poem 'Asleep in the Valley'?[Asleep in the Valley কবিতায় ছোট্ট নদীটিকে কেমন দেখায়?]

Ans. In the poem 'Asleep in the Valley' the stream looks like long strands of silver.

7. From where do the sunrays stream?[সূর্য রশ্মির ধারা আসে কোথা থেকে?]

Ans. The sunrays stream from the mountaintop.

8. What role is played by the sun's rays? [সূর্যের রশ্মিগুলি কি ভূমিকা পালন করে?]

Ans. The sun's rays filll the valley full of light.

9. What fills the hollow of the valley?[উপত্যকার ফাঁকা জায়গা কি ভর্তি করে?]

Ans. The sunrays fill the hollow of the valley.

10. What did the young soldier lie on?[যুবক সৈনিকটি কিসের উপর শুয়েছিল?]

Ans. The young soldier lay on the bushes and plants of a small green valley.

11. Where was the dead soldier resting his head?[কোথায় মৃত সৈনিকটি তার মাথার বিশ্রাম নিচ্ছিল?]

Ans. The dead soldier was resting his head on a pillow made of fern.

12. What is meant by 'heavy undergrowth'?[ Heavy undergrowth বলতে কী বোঝানো হয়েছে?]

Ans. Here the phrase 'heavy undergrowth' means bushes and plants.

13. What does the phrase 'sun-soaked bed' suggest?['Sun-soaked' শব্দবন্ধটি কী বোঝায়?]

Ans. The phrase 'sun-soaked bed' suggests the sun-warmed grass.

14. How does the young soldier lie down in the valley?[কিভাবে মৃত সৈনিকটি উপত্যকায় শুয়ে রয়েছে?]

Ans. The Young soldier lies open-mouthed keeping his one hand on his breast.

15. What is the soldier's pillow made of?[সৈনিকের বালিশ কি দিয়ে তৈরি?]

Ans. The soldier's pillow is made of fern.
16. How is the bed of the dead soldier?[মৃত সৈনিকটির বিছানা কেমন?]

Ans. The bed of the dead soldier is warm, green and sun-soaked.

17. Where are the feet of the soldier?[ সৈনিকটির পা দুটি কোথায়?]

Ans. The feet of the soldier are among the flowers in the valley.

19. What is described as 'gentle without guile'?['gentle without guile' হিসেবে কি বর্ণনা করা হয়েছে?]

Ans. The smile of the soldier is described as 'gentle without guile'.

20. What is the smile of the dead soldier compared to?[মৃত সৈনিকটির হাসিকে কিসের সঙ্গে তুলনা করা হয়েছে?]

Ans. The smile of the dead soldier is compared to the innocent smile of an infant.

21. How is the smile of the soldier described?[সৈনিকটির হাসিকে কিভাবে বর্ণনা করা হয়েছে?]

Ans. The smile of the soldier is described to be pure and innocent like that of an infant.

22. How does the stream flow through the valley?[কিভাবে নদীটি উপত্যকার মধ্য দিয়ে বইছে]

Ans. The stream flows slowly through the valley.

23. Why is the soldier pale?[ কেন সৈনিকটি বিবর্ণ]

Ans. The soldier is pale because he is already dead.

24. Who is asleep in the valley?[উপত্যকায় কে ঘুমিয়ে আছে?]

Ans. A very young soldier is lying asleep in the valley.

25. Why will the soldier catch cold? [সৈনিকটির ঠান্ডা লাগবে কেন?]

Ans. If nature cannot keep the dead soldier warm, he will catch cold.

26. Why does the poet ask Nature to keep the soldier warm?[সৈনিকটিকে উষ্ণ রাখার জন্য কবি প্রকৃতির কাছে প্রার্থনা জানিয়েছেন কেন?]

Ans. The poet asks Nature to keep the soldiers warm so that he may not catch cold.

Or, The poet asks nature to keep the soldier warm because he is afraid that the soldier may catch cold in the open air.

27. What do the 'two red holes' in the poem 'Asleep in the Valley' signify?['Asleep in the Valley' কবিতায় 'দুটি লাল গর্ত' কিসের চিহ্ন নির্দেশ করে?]

Ans. In the poem 'Asleep in the Valley' the 'two red holes' signify bullet wounds  marked by blood.

 Or, In the poem 'Asleep in the Valley'  'two red holes' signify that the soldier has been killed in the war with two bullet wounds in his side.

Or, In the poem 'Asleep in the Valley'  two red holes signify that the soldier is a victim of war.

28. How old is the soldier lying asleep in the valley? 

Ans. The soldier lying asleep in the valley is very young.

29. On what tone does the poem 'Asleep in the Valley' end?

Ans. The poem 'Asleep in the Valley' ends on a tone of pathos caused by war.

30. What is the theme of the poem 'Asleep in the Valley'?

Ans. The theme of the poem 'Asleep in the Valley' is the futility and brutality of War.

31. What message is revealed through the poem 'Asleep in the Valley'?

Ans. The message revealed through the poem 'Asleep in the Valley' is the meaninglessness of War.

32. "The humming insects don't disturb his rest" -- Why

Ans. The humming insects don't disturb the rest of the young soldier because he is dead now.
                               <<<<<>>>>>

Read More

Tuesday, 26 June 2018

শিক্ষাবিজ্ঞানের (Education) প্রশ্নোত্তর. UGB

Leave a Comment
       প্রশ্ন: সংস্কৃতির স্বরূপ ব্যাখ্যা কর। সংস্কৃতির বাহক ও সংরক্ষক হিসেবে শিক্ষার ভূমিকা লেখ।      ১৫

উত্তর:
       
      ভূমিকা: আধুনিক সমাজে একটি ব্যাপক প্রচলিত ধারণা হলো সংস্কৃতি। অথচ এই সংস্কৃতির সুনির্দিষ্ট ও সর্বজন গ্রাহ্য সংজ্ঞা দেওয়া সম্ভব নয়। কারণ, বিভিন্ন সমাজবিজ্ঞানী ভিন্ন ভিন্ন ভাবে সংস্কৃতির মূল রূপটিকে ব্যাখ্যা করেছেন। শুধু ইতিহাস নয়, নৃতত্ত্ব, সমাজতত্ত্ব থেকে শুরু করে বিভিন্ন ক্ষেত্রে সংস্কৃতির ছাপ বর্তমান।
সংস্কৃতি: সংস্কৃতি হলো বাংলা শব্দ। এর ইংরেজি প্রতিশব্দ হলো 'Culture' . 'Culture' শব্দটির উৎপত্তি ঘটেছে ল্যাটিন শব্দ  'Colere' থেকে, যার অর্থ হলো কর্ষণ করা। সমাজ নৃতাত্ত্বিক Tylor সংস্কৃতি বা কৃষ্টি শব্দটিকে ব্যাপক অর্থে গ্রহণ করে বলেছেন, সমাজস্থ মানুষের সকল সামর্থ্য ও অভ্যাস কৃষ্টি বা সংস্কৃতির অন্তর্ভুক্ত। মানুষের জৈবিক, সামাজিক ও আধ্যাত্মিক প্রয়োজন সাধনের জন্য তার আন্তরিক ও বাহ্যিক সমস্ত কর্মের সমষ্টি হল কৃষ্টি বা সংস্কৃতি।

   সংস্কৃতির স্বরূপ: মানুষের অন্তর্নিহিত প্রকৃতির বহিঃপ্রকাশ ঘটে সংস্কৃতির মাধ্যমে। কোন ইতর প্রাণীর সংস্কৃতি হয় না। শুধু মানুষের মধ্যেই সংস্কৃতি বিদ্যমান। মানুষের যে মূল্যবোধ রয়েছে তার সাথে সংস্কৃতির একটি গভীর সম্পর্ক রয়েছে। কেননা মূল্যবোধ হলো মানুষের মনের নিজস্ব বিষয়। তাই সংস্কৃতি ও সম্পূর্ণ মনোজাগতিক বিষয়

          মানুষ নিজের স্বার্থ রক্ষার জন্য অন্যের সাথে দ্বন্দ্ব বা কলহে লিপ্ত হয়। কিন্তু এই সম্পর্ক পরিবর্তিত হয়। এই দ্বন্দ্বের পরে মানুষ যখন নিজের ভুল বুঝতে পেরে অন্যের সঙ্গে সম্বন্ধ গড়ে তুলতে সচেষ্ট হয় তখনই সংস্কৃতি বিকাশের সূচনা ঘটে। মানুষের মানসিক প্রকৃতির উপর ভিত্তি করে সংস্কৃতি বিকশিত হয়। বিজ্ঞান ও প্রযুক্তির আবিষ্কারের ফলে সংস্কৃতি পরিবর্ধিত হয়।

        সমাজে বসবাসকারী মানুষের চিন্তা-ভাবনা মূল্যবোধ বিচার-বিবেচনা এগুলির সমন্বিত রূপ হলো সংস্কৃতি। জৈবিক উত্তরাধিকার ব্যতীত সংস্কৃতি উত্তরাধিকারসূত্রে প্রজন্ম ভেদে সঞ্চারিত হয়। এই জন্যই বলা হয় সংস্কৃতি হলো পরিবর্তনশীল ধারণা।

        সংস্কৃতির বাহক ও সংরক্ষক হিসেবে শিক্ষার ভূমিকা: শিক্ষা ও সংস্কৃতি নিবিড়ভাবে সম্পর্কিত। তাই সংস্কৃতি বহন বা সংরক্ষনে শিক্ষার ভূমিকা সবথেকে গুরুত্বপূর্ণ।

      শিক্ষার নির্ধারক রূপে কাজ করে সংস্কৃতি। ব্যক্তির স্বাতন্ত্র্য প্রকাশে সাহায্য করে সংস্কৃতি। এই পৃথিবীতে কোন ইতর প্রাণীর মধ্যে সংস্কৃতিচেতনা চোখে পড়ে না।  একমাত্র মানসী সংস্কৃতি সৃষ্টি করতে সক্ষম হয়েছে। তাই সংস্কৃতির অন্যতম বাহক হল মানুষ। সমাজে বসবাসকারী মানুষের বৈচিত্র্যময় অভিজ্ঞতা, ক্ষমতা ইত্যাদির বিকাশ ঘটে শিক্ষার মাধ্যমে। এভাবেই ভাববিনিময়ের পথ ধরে গড়ে ওঠে নতুন সম্পর্ক। এছাড়াও সমাজে যে ঐতিহ্য থাকে তার পরিবহন, পরিচালন এবং সংরক্ষণের প্রধান মাধ্যম হলো শিক্ষা।
                                                   <<<<<<>>>>>
Read More

Question and Answer of Leela's Friend ( Class xi of wbchse)

3 comments
                      Leela's Friend
                                 R.K. Narayan

Q. 'Don't send him away. Let us keep him in our house'---- Who was the speaker and to whom was it spoken? About whom was it said? How did the person or persons spoken to react? [ 'ওকে ফেরত দিও না। ওকে আমাদের বাড়িতে রেখে দাও।' ---- বক্তা কে এবং এটা কাকে বলা হয়েছিল? কার সম্বন্ধে এটা বলা হয়েছিল? কিভাবে সেই ব্যক্তি বা ব্যক্তিরা যাদের এটা বলা হয়েছিল প্রতিক্রিয়া করেছিল?] 1+1+1+2=5
                      OR,
How was Sidda finally appointed in Mr. Sivasanker's house? What kind of job did Sidda  do there? [সিদ্দা শেষ পর্যন্ত কিভাবে শিবশংকর বাবুর বাড়িতে নিযুক্ত হল? সিদ্দা সেখানে কি ধরনের কাজ করতো?]                            (4+1)      

Ans
      Here the speaker was Leela and it was spoken to her father Mr. Sivasanker.

        It was said about Sidda who came to seek job in Mr. Sivasanker's house.

     When Sidda came to seek the job Of servant, Mr. Sivasanker examined him thoroughly but could not decide if he would employ Sidda  in his house as a servant. He called his wife. She could not decide anything. At that moment Leela came out, looked at Sidda and gave out a cry of joy. She liked the man at the very first sight. She suggested that Sidda should be appointed in their house. And thus the matter was decided. It was also decided that Sidda would be given two meals a day and four rupees a month. Thus they reacted.
                       <<<<>>>>>
Read More