Saturday, 21 April 2018

SAQ & Answers with Bengali meaning of "ON KILLING A TREE" -Gieve Patel (CLASS 12 OF WBCHSE)

Leave a Comment
SAQ OF ON KILLING A TREE -- Gieve Patel 
               [Class 12 of wbchse]

1. How does a tree grow?[কিভাবে একটি গাছ বৃদ্ধি পায়?]

Ans. A tree grows slowly by consuming the earth. [একটি গাছ মাটি থেকে প্রাণের রসদ সংগ্রহ করে ধীরে ধীরে বেড়ে ওঠে।]

2. What does the expression 'leprous hide' in Gieve Patel's poem "On Killing a Tree" refer to?[ গিয়েভ প্যাটেলের  "অন কিলিং আ ট্রি" কবিতায় 'লেপ্রাস হাইড' শব্দগুচ্ছ টি কী বোঝায়?]

Ans. In Gieve Patel's poem 'On Killing a Tree", the expression 'leprous hide' refers to the discoloured and rough bark of a tree.[ গিয়েভ প্যাটেলের "অন কিলিং এ ট্রি" কবিতায় 'লেপ্রাস হাইড' শব্দগুচ্ছ টি গাছের বিবর্ণ ও খসখসে বাকল কে বোঝায়।]

3. What does the phrase 'earth-cave' refer to? ['আর্থ-কেভ' শব্দগুচ্ছটি কি বোঝায়?

Ans. The 'earth-cave' refers to the gaping hole in the earth when the roots are pulled out.['আর্থ কেভ' বলতে শিকড়কে যখন টেনে তোলা হয় তখন মাটির ভেতরে যে ফাঁকা গর্ত হয় তাকে বোঝায়]

4. From where would curled green twigs rise?[কোথা থেকে কোঁকড়ানো সবুজ পাতা  গজিয়ে উঠে?]

Ans. The curled green twigs would rise from  close to the ground.[মাটির কাছাকাছি কাণ্ড থেকে কোঁকড়ানো সবুজ পাতা গজিয়ে উঠে]

5. Which verse form is used by Patel in the poem "On Killing a Tree"? [ On Killing a Tree কবিতায় প্যাটেল কোন ছন্দ ব্যবহার করেছেন?]

Ans. The free verse form is used by Patel in the poem "On Killing a Tree". [ প্যাটেল On Killing a Tree কবিতায় মুক্তছন্দ ব্যবহার করেছেন।]

6. How much time does it take to kill a tree?
[একটি গাছকে মেরে ফেলতে কতটা সময় লাগে?]

Ans. It takes much time to kill a tree.[একটি গাছকে মেরে ফেলতে প্রচুর সময় লাগে।]

7. What kind of task is it to kill a tree?
[একটি গাছকে মেরে ফেলা কি ধরনের কাজ?]

Ans. To kill a tree is a difficult task. [ একটি গাছকে মেরে ফেলা কঠিন কাজ।]

8. What type of poem is "On Killing a Tree"? [On killing a tree কি ধরনের কবিতা?]

Ans. "On Killing a Tree" is an ironical poem. [ "অন কিলিং এ ট্রি" একটি শ্লেষাত্মক কবিতা।]

9. Where does the tree get its food?[গাছ কোথায় তার খাবার পায়?]

Ans. The tree gets its food at the earth's crust. [গাছ তার খাওয়ার পায় ভূত্বকে, অর্থাৎ মাটির উপর স্তরে।]

10. What do you mean by 'consuming earth'? ['consuming the earth' বলতে কি বুঝ?]

Ans. The expression 'consuming earth' means taking in nutrients from the Earth.['কনজিউমিং দ্য আর্থ' বলতে বোঝায় পৃথিবীর থেকে পুষ্টি উপাদান ভোগ করা]

11. What does the tree absorb?[গাছ কি শোষণ করে?]

Ans. The tree absorbs the sunlight, air and water year after year.[গাছ বছরের পর বছর ধরে সূর্যের আলো, বাতাস ও জল শোষন করে।]

12. What does the expression 'bleeding bark' suggest?[ এখানে 'ব্লিডিং বার্ক' বলতে কি বোঝাচ্ছে?]

Ans. The expression 'bleeding bark' suggests that the tree also bleeds like a human being when it is chopped. [ এখানে 'ব্লিডিং বার্ক' কথাটি ইঙ্গিত দেয় যে টুকরো টুকরো করে কাটলে গাছেরও মানুষের মত রক্ত ঝরে।]

13. What is the hide of the tree compared to? [ গাছের বাকলকে কিসের সঙ্গে তুলনা করা হয়েছে?]

Ans. The hide of the tree is compared to the discoloured skin of a leprosy patient. [গাছের বাকলকে কুষ্ঠ রোগে আক্রান্ত রোগীর বিবর্ণ চামড়ার সঙ্গে তুলনা করা হয়েছে।]

14. Why is the bark of the tree called 'leprous hide'? [গাছের বাকলকে কুষ্ঠরোগীর চামড়া বলা হয়েছে কেন ?]

Ans. The bark of the tree is called 'leprous hide' because it is rough and has marks. [গাছের বাকলকে কুষ্ঠ রোগীর চামড়া বলা হয়েছে কারণ সেটি খসখসে, আর তাতে দাগ রয়েছে।]

15. "Not so much pain will do it"--- What does does the word 'it' refer to? [এখানে it শব্দটি কোন কাজটির কথা উল্লেখ করছে?]

Ans. The word 'it' refers to the task of hacking and chopping of a tree. [it শব্দটি গাছকে কুপিয়ে ও কুচিকুচি করে কাটার কাজটিকে উল্লেখ করছে।]

16. What, according to Gieve Patel, is 'the most sensitive' part of a tree?
[গিয়েভ প্যাটেলের মতে গাছের সবচেয়ে সংবেদনশীল অংশ কোনটি?]

Ans. According to Gieve Patel, 'the most sensitive' part of a tree is its root. [ গিয়েভ প্যাটেলের মতে গাছের সবচেয়ে সংবেদনশীল অংশটি হলো তার শিকড়।]

17. What is to be done to kill a tree? [একটি গাছকে হত্যা করতে হলে কি করতে হবে?]

Ans. The tree is to be uprooted entirely to kill it.[একটি গাছকে হত্যা করতে হলে গাছটিকে মাটি থেকে সম্পূর্ণ উপড়ে ফেলতে হবে।]

18. "And then it is done"--- What act is referred to here? [এখানে কোন কাজের কথা উল্লেখ করা হয়েছে।]

Ans. The act of killing a tree completely is referred to here. [এখানে একটি গাছকে পুরোপুরি মেরে ফেলার কাজের কথা উল্লেখ করা হয়েছে।]

19. When is the strength of the tree exposed? [কখন গাছের শক্তি উন্মুক্ত হয়।]

Ans. The strength of the tree is exposed when it is uprooted. [একটি গাছের শক্তি উন্মোচিত হয় যখন গাছটিকে উপড়ে ফেলা হয়।]

20. How is the strength of the tree exposed?
(গাছের শক্তি কিভাবে উন্মোচিত করা হয়?)

Ans. The strength of the tree is exposed by pulling the root out entirely from the earth-cave.(মাটির গুহা থেকে শিকড় কে সম্পূর্ণ টেনে তুলে গাছের শক্তি উন্মুক্ত করা হয়

21. What scorches and chokes the tree after it is pulled out?[গাছকে উপড়ে ফেলার পর কি তাকে ঝলসে এবং শ্বাসরোধ করে দেয়?]

Ans. The sun and air scorch  and Choke the tree after it is pulled out.[গাছকে উপড়ে ফেলার পর সূর্য এবং বাতাস তাকে ঝলসে এবং শ্বাসরোধ করে দেয়।]

22. What does the expression 'anchoring earth' suggest?[ 'anchoring earth' কথাটি কি বোঝায়?]

Ans. The expression 'anchoring earth' suggest that the roots of the tree have sunk in farmly into the earth, holding the tree securely. ['anchoring earth' (পৃথিবীর বুকে নোঙর ফেলা) বলতে বোঝায় যে গাছের শিকড়গুলো দৃঢ়ভাবে মাটির ভিতরে প্রবেশ করে গাছকে নিরাপদ ভাবে ধরে রাখে ]

Read More

MCQ & ANSWERS OF REFUND---- Percival Wilde (B.A. / B.Sc / B. Com Compulsory English of UGB)

3 comments

                           MCQ OF REFUND---- Percival Wilde 

    Choose the most appropriate alternative:

1. Refund" is written by
 (a) St. John Ervin (b) G. B. Shaw (C) Percival wilde (d) Thomas Hardy.
2.  "Refund" is a--
 (A) one-act play (b) two-act play (c) three-act play (d) five- R) act play.
(3) The name of the school in which Wasserkopf studied is—
(a) St. Xaviers school (b) Metropolitan Educational Trust (c) Sun Rise Institute ictoriulas (D) Moon Educational Trust.
(4)  Principal is the Head of the Institute of English---
(a) a college (B) a school (c) a university (d) an Eindel medium school.
5. The Principal is found to be seated at his---
 (a) Desk (b long table (C) flat tapped desk (d) none
6. "He wants to see you Here 'he' refers to---
 (a) Math Prof. (b History Teacher (C) Wasserkopf (d) servant,
 7. The Principal is in his—
 (a) Chamber (B) office (c) classroom (d) laboratory.
 8. The Principal remains----at his flat-tapped desk
 (A) sitting (b) standing (c) lying (d) lolling
9. When the Principal is seated at his flat tapped desk enters--
 (a) a maid (B) a servant (c) an attendant (d) a peon.
 10. What reply to the question, "What is it?', does the servant give to the Principal---
 (A) A man (b) A boy (c) A guardian (d) An Inspector
11. The Principal receives parents only--
 (a) during tiffin hours (B) during office hours (c) after 3 pm. (d) between 2 pm. and 3 pm
 Q. 12. During office hours the Principal receives--
 (a) staffs (b) attendants (c) Inspectors (D) parents.
13. The Particular office hours, as the Principal says, are posted---
 (a) outside the building (b) at the gate (C) in the notice board (d) before the Principal's chamber.
14. "Tell him that"--- The speaker here is ---
( a) The servant (B) the Principal (c) Wasserkopf (d) The History Teacher.
 15. "Tell him that"--- Here 'him' refers to--
( a) The chemistry teacher (b) The guardian (C) Wasserkopf (d) A parent.
16, "Tell him that" --- Here 'that' means
 (A) visiting hours (b) office hours (c) tiffin hours (d) exam time table.
17. The servant at the very beginning tells the Principal repeatedly ---
  (A) yes, sir (b) no, sir (c) please sir (d) ok, sir.
18. When a Principal wants to know from the servant whether the person intending to see the former is pupil, the servant says---
 (a) he is a pupil (b) he thinks so (C) he does not think (d) he knows that he carries a file
19. On knowing that one intending to see him is neither a parent nor a pupil, the Principal feels ts.----
 (a) quieted (b) satisfied (c) uneasy (D) disquieted.
20. Wasserkopf was student---
(a) 14 yrs. ago. (B) 18 yrs. ago (c) 16 yrs. ago (d) 20 yrs. ago.
21. Wasserkopf came to the school---
(a)  to get a certificate (b) to draw his salary (C)  to get back the tuition fees (d) to file an FIR
21. Wasserkopf needs the money as he is mot---
 (A) a rich man (b)  a poor man (c) a general man (d) a VIP
 22. "I didn't learn anything and want my money back" ---- Who said this?
(A) Wasserkopf (b) servant (c) Principal (d) History Teacher
 23. The education Wasserkopf received made him an incompetent---
 (A) ass (b) deer (c) fox (d) cow
 24. The idea of being an incompetent ass Wasserkopf had been was given by his old--
 (a) father (B)class mate (c) playmate (d) room mate
 25. Wasserkopf would make speculating ---
 (A) in foreign exchange(b)incompromise (c) in national exchange (d) in local exchange.
26. According to the paper, Hungagarian money is down
(A) 70 points (b) 50 points (c) 60 points (d) 80 points.
  27.  When all the staff agree with the Maths Teacher Wasserkopf gets --
(a) nervous b) confused (c) disturbed  (D) puzzled
28. Wasserkopf intends---
 (a) to pass the exam (B) to fail the exam (c) to sit for the exam (d) to avoid the exam.
29. Wasserkopf wishes the staff to understand---
 (A) two things (b)three things (c) four things (d) one thing.
30.Two things intended to wish to staff by Wasserkopf--
 (a) Lodge an FIR and file a case (b) talk to the servant and do accordingly (C) formal written examination and he will answer orally (d) talk to the H.M. and doctor.
31. The physical condition of Wasserkopf is---
 (a) fat (b) slim (C) splendid (d) thin.
32. The physical condition of Wasserkopf as excellent is proved by his- (A) Physique (b) look (c) his explanation d) his metal condition.
 33. The Principal teaches--
 (a) Chemistry (b Botany (C) Physical Culture (d) Psychology.
 34. "From now I'll have my ears open" - Here the speaker is--
 (a) the Principal (B) Wasserkopf (c) the servant (d) Inspector
35. The question put by the History Master is---
 (A) how long did the thirty years War last? (b) When did the First World War occur? (c) How long did the Second World War continue (d) Who was the Last Mughal Emperor
36. When Wasserkopf expresses his inability to answer the question put the History Master, the Geography Master,
(a) Winks at him (b) holds up ten finger thrice (c) laughs  at him (D) a+b.
37. The Master who holds up ten fingers three times teaches---
 (a) History (B) Geography (c) Physics (d) Biology.
38. How does Wasserkopf raise his voice against the exam  System?
 (A) this is not the way to run an examination (b) the system is unscientific (c) questions are substandard (d) this is not the time to ask him question.
 38. By answering that thirty years had lasted and the answer not right, Wasserkopf demanded--
(a) extra question (b) no question (C) tuition fees back (d) no penalty
39. How many characters do you find in the play 'Refund'
(A) 7 (b) 5 (c) 6 (d) 3
40. Who is the main character in the play 'Refund'
(a) The principal (B) Wasserkopf (c)The mathematics master (d) The Physics master
41. The age of Wasserkopf is----
(A)  40 (b)   50 (c)    52 (d) 25
42. Wasserkopf attended in his school for ---- years in all.
 (a) 4 (b) 5 (C) 6 (d) 8 3.
43. According to Wasserkopf, during the first three years the fee was ------- crowns quarterly.
 (A) 150 (b) 1800 (c) 2400 (d) 4200
 44. According to Wasserkopf the total of the first three years fee was ----- Crowns.
 (a) 150 (B) 1800 (c) 2400 (d) 4200
45. According to Wasserkopf, during the second three years the fee was ----- Crowns semi-annually.
 (a) 150 6. (b) 1800 (C) 400 (d) 4200
 46. According to Wasserkopf, the total of the second three years fee was----- Crowns.
 (a) 150 (b) 1800 (C) 2400 (d) 4200
47. The Masters look at Prineipal (a) wasserkopf (b) each other (c) the Ans. (b) each other wasserkovre
48. The History Master accepts Wasserkopf's answer to be----
 (A) excellent (b) correct (c) appropriate (d) right
 49. Relativity, the quantum theory are discovered by --
 (a) Newton (b) Pascal (c) Boyel (D) Einstein
50. According to Einstein, time is as real as ----
 (a) space (b) matter (C) space and matter (d) matter and energy.
 51. By reducing the mass, system to a unit, a year may be represented by---
 (a) a foot (b.an inch (C) a meter (d) a mile
 52. Seven years may be represented by -
(a) seven feet (b) seven miles (c) seven kms (D) seven meters
53 . The candidate (i e. Wasserkopf) has represented by the ---
 (A) Einsteinian equivalent of seven meters (b) Boyel's law of gas (c) Charles's law of gas (d) none.
54. The Maths. Master proposes a grading of 'very good' in ---
 (A) History (b) Geography (c) Chemistry (d) Psychology.
55. The staff not only exclaim with joy but also they ----- Wasserkopf.
(a) appreciate (b) mock (c) love (d) congratulate
 56. Wasserkopf is asked first by --
 (a) Physics Master (b) Chemistry Master (C) History Master (d) Principal.
57. After history comes the exam in ----
 (A) Physics (b) Psychology (c) Economics (d) Statistics.
58. The principal orders to taken exam ----------- after physics.
(a) in Chemistry (b) in Psychology (c) in Social Science (D) in Geography
59. After hearing 'very good' in Physics, Wasserkopf ---
(a) gets angry (b) feels glad (c) makes no objection (D) makes a protest.
60. What answer to Geography Master's question is given by Wasserkopf?
(A) same (b) correct (c) right (d) different
61. The name of the city, mentioned by the Geography master, is ---
(A) Burnswick (b) London (c) Tokyo (d) none.
62. According to the Geography Master, the Emperor Barbarossa -----
(A) met a young peasant girl (b) met an old lady (c) met a middle aged lady (d) met a teenage girl
63. All the Masters are worried except---
 (a) The Physics Master (b) the Chemistry Master (c) the Biology Master (D) the Maths Master.
64. The Grand total fee paid by Wasserkopf was---
 (A) 6.450 crowns 50 heller (b) 6,000 crown 25 heller (c) 3,000 crowns 75 heller (d) 4.000 crowns 25 heller.
65. Finally Wasserkopf is---
 (a) given his tuition fees (b) not paid his tuition fee (C) kicked out of school (d) given the assurance payment.



Read More

Friday, 20 April 2018

MCQ & ANSWERS OF PRINCIPLES OF GOOD WRITING --L. A. Hill (B.A / B.Sc / B.Com Compulsory English of UGB

5 comments
MCQ of Principles of Good Writing ----  L. A. Hill

1. The author, L. A. Hill, advises a would be writer to read the newspapers.

(A) carefully (b) carelessly (c) pleasantly (d) happily.
 Ans. (a) carefully.

2. Newspapers depict---
 (a) human joy (b) human tragedy (C) human joy and hum tragedy (d) solar system.
 Ans. (c) human joy and human tragedy.

 3. Examples of human joy and human tragedy, as depicted in newspapers, give us ideas for---
 (a) articles (b) essays (c) short sories (D) all the three.
 Ans. (d) all the three.

4. Most People are interested in the----
 (A) present (b) past (c) future (d) medievalage.
 Ans. (a) present.

 5. A would-be writer should choose subjects of----
 (a) historical interest (b) geographical interest (C) topical interest (d) social interest.
 Ans. (c) topical interest.

6. A writer should write about Christmas when people are----
  (a) enjoying summer vacation (b) enjoying tour (c) enjoyig puja vacation (D) making preparations for the festival.  
Ans. (d) making preparations for the festival. 

7. A writer should write summer holidays when--
 (a) the summer is yet to come (b) the summer had passed (C) the summer is approaching (d) the summer is going on
 Ans. (c) the summer is approaching 

8. A writer should learn to write by---
 (a) reading (b) comprehending (C) writing (d) reciting.
 Ans.  (c) writing 
9. With the most famous writers, inspiration is----
 (a) common (b) absurd (c) hard (D) rare.
Ans. (d) rare
10. It is said about writing that it is---
 (a) 99 percent inspiration and 1 percent hard work
 (B) 99 percent hard work and 1 percent inspiration
 (c) 49 percent hard work and 5 percent inspiration
 (d) 5 percent hard work and 49 percent inspiration.
 Ans. (b) 99 percent hard work and 01 percent inpiration. 
11. A writer should always remember the sort of practice which is---
 (a) regular (b) frequent (C) regular and frequent (d) rare.
 Ans. (c) regular and frequent.
 12. What will appear to be difficult for the first time while writing is---
 (a) clear thought (b) step-by-step thought (C) clear and step by-step thought (d) practice.
 Ans. (c) clear and step-by-step thought.
 13. What will improve one's ability to think clearly and logically is-
 (a) clear thought (b) step-by-step thought (C) practice (d) none of these. Ans. (c) practice.
14. My freedom is limited to what is----
 (a) possible (b) legal (c) possible and legal (d) constitutional.
 Ans. (c) possible and legal
15. He write well, you have to be able to write 
(a) clearly (b) logically (C) clearly and Logically (d) none.
 Ans (c) clearly and Logically.
  16. A would-be writer should choose subjects of which he has----
 (A) personal experience (b) second hand information (c) estimated (d) idea. 
Ans. (a) personal experience.
 17. In order to increase vocabulary and to improve power of expression, a writer should read 
 (a) widely (b) carefully (C) widely and carefully (d) attentively
Ans. (c) widely and carefully.
 18. Wide and careful reading is necessary to---
 (a) increase vocabulary (b) improve power of expression (c) comprehend (D) increase vocabulary and improve power of expressio 
 Ans. (d) increase vocabulary and improve power of expressions
 19. Note book is used to write down--
 (A) words and expressions (b) idioms and phrases (c) difficult words (d) known words.
And. (a) words and expression
20. To know the exact meaning and uses of words, a writer should conduct-- 
(a) Philosophy (b) literature (C) a good dictionary (d) pocket dictionary 
Ans. (c) a good dictionary 
21. A would-be writer will find plenty of things to write about if he---
 (a) remains smart (B) keeps his eyes and ears open (c) keeps himself engaged in other's business (d) continues to talk
 Ans. (b) keeps his eyes and ears open 
22. To write well, one should consider oneself as a/an---
 (W) stranger (b policeman (c) inspector (d) officer
 Ans. (a) stranger
 23. One of the materials for writing is---
 (a) a natural scene (b) tea-party (c) public holidays (D) a little piece of conversation 
Ans. (d) a little piece of conversation.

24. A writer will find material for his work as a writer only when he is----
 (A) genuinely interested (b) directly involved (c) critic (d) a scholar 
Ans. (a) genuinely interested

 25. If the ideas are not put down in a note book in ti these may be---
 (a) recollected (B) forgotten (c) revitalised (d) come into oblivion.
 Ans. (b) forgotten.
 26. To be a successful writer, one must write ---
(a) intensely (b) pleasantly (C) interestingly (d) deliberately
Ans. (c) interestingly
 27. Different kinds of people have---
 (a) same interests (B) different interests (c) similar interest (d) none of these
 Ans. (b) different interests
 28. To appeal to all kinds of people is really---
 (a) easy (B) difficult (c) common (d) uncommon.
Ans (b) difficult.
 29. Magazines are written for----
 (A) particular kinds of readers (b) special kinds of readers  (c) definite kinds of readers (d) specific kinds of readers
Ans. (a) particular kinds of readers. 
30. Women's magazines are meant for -
 (A) women (b) children (c) grown up (d) all classes of people.
Ans. (a) women.
 31. Magazine for teenagers are meant for those who are aged between---
 (a) eleven and twenty (b) ten a nineteen (C) thirteen and nineteen (d) five and nineteen
Ans. (c) thirteen and nineteen
 32. Principles of Good writing has reference to------ magazines.
 (a) two (B) three (c) four (d) five 
 Ans, (b) three 
33. Presentation is of very great----
 (a) value (B) importance (c) meaning (d) significance in good writing
 Ans. (b) importance
 34. Reader's attention will be arrested in the---
 (A) opening paragraph (b) middle paragraph (c) conclusions (d) main body 
Ans. (a) opening paragraph
 35. The conclusion leaves the reader---
 (A) with a clean idea (b) with a vague idea (c) with a scientific idea (d) with a up-to-date idea.
 Ans. (a) with a clean idea
 36. People are interested in the problems shared by ---
  (A) themselves (b) by the author (c) general people (d) others
Ans. (a) themselves
 37. A would-be writer should not strive to create a/an---
 (A) impression (b) idea (c) influence (d) concept
 Ans. (a) impression
 38. A would-be writer should----
 (a) forget the readers (B) forget about himself (c) forget the past (d) all of them.
 Ans. (b) forget about himself.
 39. A writer should write naturally avoiding---
 (a) self-interest (b) self-concentration (C) self-consciousnes (d) self-confidence. 
Ans. (c) self-consciousness.

40. The fashion of modern writing is--
 (A) clean plain English (b) neat and clean English (c) simple English (d) bombastic English.
 Ans. (a) clean plain Enlgish.
 51. The style quite out of date is----
 (a) elaborate (b) decorated (c) artificial (D) elaborate and decorated.
 Ans. (d) elaborate and decorated.
41. Which of the following is to be avoided while writing---
 (a) jargon (b) rhetorical (c) empty verbiage (D) all of them
Ans. (d) all of them.
 42. A writer should be ---
 (A) definite (b) indefinite (c) particular (d) common. 
Ans. (a) definite.
 43. A writer should avoid----
 (A) stating the obvious (b) giving the presentation (c) thinking clearly and logically
 Ans. (a) stating the obvious. 
44. After finishing the work, a writer should read the work -----
 (A) critically (b) analytically (c) systematically (d) finely.
 Ans. (a) critically.
45. The words required to replace after finishing the work are---
 (a) weak (b) vague (c) inexact (d) all. (D) all 
Ans. (d) all
 46. Throughout his writing, a writer should use--
 (a) the different style (b) the other's style (C) the same style (d) the old style. 
Ans. (c) the same style.
 47. If a writer is writing formally, he need not introduce----
(A) slang expressions (b) verbal expressions (c) colloquial erpressions them. (d) all of them
Ans. (a) slang expressions. 

 48. A mixture of style, in a work is---
 (a) impossible (B) absurd (c) abnormal (d) unnatural.
 Ans. (b) absurd.
 49. "Special treatment was used in Hitler's----
 (a) France (B) Germany (c) Russia (d) Canada.
 Ans. (b) Germany
 50. In wiring, long expression should be
 (a) introduced (B) avoided (c) considerid (d) accepted
Ans.  (b) avnidad
 51. Proper paragraphing of subject is to be presented in ----
 (a) coherent (b) intelligible (C) coherent and intelligible (d) incoherent units.
Ans. (c) coherent and intelligible
 52. The opening paragraph should be in nature -----
 (a) clean (B) expository (c) plain (d) difficult.
 Ans. (b) expository 

53. The last paragraph or sentence should bring the whole to a -----
 (a) neat (b) satisfying (C) neat and satisfying (d) fresh end.
 Ans. (c) neat and satisfying.
 54. New words and expressions may be put down in the note book for -----
 (a) present reference (b) Past reference (C) future reference (d) further reference.
 Ans. (c) future reference.
 55. A good dictionary proves ----
 (a) handy with exact meanings (b) uses of words (C) handy with exact meanings and use of words (d) explanation.
 Ans. (c) handy with exact meanings and use of words
 56. Replacement of the wrong words by the right ones is possible by---
 (a) rapid reading (B) repeated reading (c) silent reading (d) no reading at all
 Ans. (b) repeated reading


Read More

Monday, 9 April 2018

B.A. PART- III Philosophy (দর্শন) Suggestion - 2018 (University of Gour Banga)

2 comments
                    SUGGESTION FOR 2018
  B.A. Part - III (University of Gour Bango)
                        Philosophy (General) 
                            Paper Code:  III - B
                               (New Syllabus)

Full Marks : 70

                                  ক বিভাগ

১। যে কোন তিনটি প্রশ্নের উত্তর দাও।   15x3= 45

ক) নৈতিক বিচারের স্বীকার্য সত্য কাকে বলে? স্বীকার্য সত্যগুলি কি কি? নৈতিক বিচারের স্বীকার্য সত্য হিসাবে ইচ্ছার স্বাধীনতা আলোচনা কর।

খ) উদাহরণ সহকারে নৈতিক ও অনৈতিক ক্রিয়ার মধ্যে পার্থক্য আলোচনা কর। এই দুই প্রকার ক্রিয়ার মধ্যে কোনটি নীতিবিদ্যার আলোচ্য বিষয়ভুক্ত?

গ) আত্মহত্যার স্বপক্ষে ও বিপক্ষে যুক্তি গুলি আলোচনা করো।

ঘ) গীতায় বর্ণিত নিষ্কাম কর্মের উপর একটি প্রবন্ধ লেখ।

ঙ) উপযোগবাদ কাকে বলে? বেন্থামের উপযোগবাদের আলোচনা কর।

চ) মিলের উপযোগবাদ সবিচার আলোচনা কর।

ছ) নীতি বিদ্যার সংজ্ঞা দাও। নীতিবিদ্যার পরিসর আলোচনা কর।

জ) শাস্তি বিষয়ক মতবাদ গুলির সংক্ষিপ্ত আলোচনা কর।

জ) দয়া মৃত্যু কি ? / স্বস্তি মৃত্যু বলতে কী বোঝায় ? ঐচ্ছিক করুণাহত্যা ও অনৈচ্ছিক করুণা হত্যার মধ্যে পার্থক্য কর।

                     খ -- বিভাগ

2. যে কোন পাঁচটি প্রশ্নের উত্তর দাও।   5x5=25 

ক) কান্টের শর্তহীন আদেশের ওপর একটি টিকা লেখ।
খ) প্রাণদণ্ড কি শাস্তি রূপে গ্রহণযোগ্য ? আলোচনা কর।

গ) "সৎ ইচ্ছা স্বতই সৎ"-ব্যাখ্যা কর।

ঘ) ব্যবহারিক নীতিবিদ্যা উৎপত্তি আলোচনা কর।

ঙ) মানবাধিকারের স্বপক্ষে যুক্তি গুলি কি কি?

চ) গভীর বাস্তুসংস্থান বলতে কি বুঝায়?

ছ) নীতিবিদ্যার উপযোগিতা আলোচনা কর।

জ) ঐচ্ছিক ক্রিয়ার স্তর গুলি কি কি?

ঝ) নৈতিক ও অনৈতিক ক্রিয়ার মধ্যে পার্থক্য আলোচনা কর।

ঞ) বেন্থাম ও মিলের উপযোগবাদের তুলনামূলক আলোচনা কর।

ট) পিটার সিঙ্গারকে অনুসরণ করে প্রায়োগিক নীতিবিদ্যার ধারণা আলোচনা কর।

ঠ) ধর্ম বৈষম্য বলতে কি বোঝ?

ড) সচেষ্ট এবং নিশ্চেষ্ট  সৌজন্য হত্যার পার্থক্য দেখাও।

ঢ) সক্রিয় ও নিষ্ক্রিয় স্বস্তিমৃত্যুর মধ্যে পার্থক্য নির্দেশ কর।
Read More

Saturday, 7 April 2018

B.A. Part - III EDUCATION (শিক্ষাবিজ্ঞান) SUGGESTION 2018 (GOUR BANGA UNIVERSITY)

Leave a Comment
           SUGGESTION FOR 2018
      B.A. part III ( Gour Banga University)
                   EDUCATION (General) 
                       Paper Code:  III - A
                            (New Syllabus)
Full Marks : 70

  রচনাধর্মী প্রশ্ন (15 নম্বরের)

 দুটি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। (A ও B  Group থেকে ৪টি প্রশ্ন থাকবে)               ১৫x2=৩০

১) মূল্যায়ন কি? মূল্যায়নও পরীক্ষার মধ্যে পার্থক্য বর্ণনা কর।

২) নৈর্ব্যক্তিক অভীক্ষা এর সংজ্ঞা দাও। নৈর্ব্যক্তিক অভীক্ষার সুবিধা ও অসুবিধাগুলো আলোচনা কর।                                                                     ৩+৬+৬=১৫
৩) কেন্দ্রীয় প্রবণতার সংজ্ঞা দাও। কেন্দ্রীয় প্রবণতার পরিমাপ গুলি কি কি? নিম্নলিখিত বন্টনের গড় ও মধ্যমান নির্ণয় কর।/ সম্যক চ্যুতি নির্ণয় কর

               52 34 50 27 33 67 70 34 48 48
               46 50 26 38 49 63 42 49 57 46
               76 65 35 67 57 74 53 61 5136
               45 22 42 31 17 59 56 32 45 63
               54 74 35 21 19 64 4129 43 42

৪) শিক্ষাগত নির্দেশনার সংজ্ঞা দাও।  শিক্ষাগত নির্দেশনার পরিধি আলোচনা কর।

৫) সংগতি বিধান বলতে কি বুঝ?  বিদ্যালয়ের শিক্ষার্থীদের মধ্যে অসঙ্গতির কারন গুলো কি কি?

৬) পরামর্শদান কি? প্রত্যক্ষ ও অপ্রত্যক্ষ পরামর্শদানের মধ্যে পার্থক্য নিরূপণ কর।

৭) সহগতির সহগাঙ্ক কাকে বলে? নিম্নলিখিত তত্ত্বের Rank difference পদ্ধতিতে সহগাঙ্ক নির্ণয় কর এবং ফলাফল এর তাৎপর্য নির্ণয় কর।

Student: A   B  C  D  E  F  G  H  I   J
 Score x: 2   5  3   7   9  1   4  8  6  10
 Score y: 1   3   5  8   7  2    6  4 9  10

৮) নৈর্ব্যক্তিক প্রশ্ন কি? উদাহরণসহ শ্রেণীবিভাগ কর।

সংক্ষিপ্ত রচনাধর্মী প্রশ্ন (10 নম্বরের) 

দুটি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। (A ও B group থেকে চারটি প্রশ্ন থাকবে।)                      ১০x২=২০
১) শিক্ষার্থীদের ক্ষেত্রে CRC এর গুরুত্ব আলোচনা কর।

২) সংগতি বিধানের গুরুত্ব আলোচনা কর।

২) শিক্ষাগত নির্দেশনার প্রধান উদ্দেশ্যগুলি সম্পর্কে আলোচনা কর।

৩) পারদর্শিতার অভীক্ষা কি ? এর গুরুত্ব সম্পর্কে লেখ।

৪) প্রবন্ধমুলক প্রশ্নাবলীর সুবিধা ও অসুবিধাগুলো আলোচনা কর।

৫) সমন্বিত পরামর্শদানের সুবিধা-অসুবিধা বণনা কর।

৭) আদর্শায়িত অভীক্ষার বৈশিষ্ট্য বর্ণনা কর।

৮) NRT ও CRT মধ্যে পার্থক্য নিরূপণ কর।

৯) শিক্ষক নির্মিত অভীক্ষার সুবিধা ও অসুবিধা নির্ণয় কর।
১০) নির্দেশনা ও পরামর্শদান এর পার্থক্যগুলো আলোচনা কর।

 সংক্ষিপ্ত প্রশ্ন (5 নম্বরের) 

চারটি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। (Aও B গ্রুপ থেকে আটটি প্রশ্ন থাকবে)                        ৫x৪=২০

১) ওজাইভ এবং Histogram এর ব্যবহার লেখ।

২) বহুভুজের উপর টীকা লেখ।

৩) বিসমতার বিভিন্ন পরিমাপ গুলি লেখ।

৪) Anecdotal Record কার্ডের উপর টীকা লেখ।

৫) পরিমাপ ও মূল্যায়ন এর মধ্যে পার্থক্য নির্ণয় কর।

৬) ঐচ্ছিক পরামর্শ দান সম্পর্কে টীকা লেখ।

৭ কেস হিস্ট্রি এর উপর টীকা লেখ।

৮) পরামর্শ দানের প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।

৯) নির্দেশনার প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।

১০) নির্দেশনার প্রকৃতি আলোচনা কর।

১১) নির্ভরযোগ্যতা ও যথার্থতার মধ্যে পার্থক্য নিরূপণ কর।
১২) সংক্ষিপ্ত উত্তরধর্মী প্রশ্নের সুবিধা ও অসুবিধাগুলো উল্লেখ কর।

১৩) স্তম্ভ লেখ চিত্রের শিক্ষাগত গুরুত্ব লেখ।

১৪) মূল্যায়নের প্রয়োজনীয়তা আলোচনা কর।

১৫) পরামর্শদানের বৈশিষ্ট্য লেখ।

১৬) সাইকোথেরাপি ও পরামর্শদান এর পার্থক্য নিরূপণ  কর।

Read More

Monday, 2 April 2018

HS English (wbchse) SAQ & ANSWERS with Bengali meaning OF THE EYES HAVE IT

3 comments
  THE EYES HAVE IT-  Ruskin Bond

(Class xii of wbchse)

Answer in a complete sentence.                                                       1 Mark Each

 1. At which station did the blind girl get into the train?
(১. অন্ধ মেয়েটি কোন স্টেশনে ট্রেনে উঠেছিল?)

Ans. The blind girl got into the train at Rohona station.
( উঃ অন্ধ মেয়েটি রোহানা স্টেশনে ট্রেনে উঠেছিল।)

2. Why was the narrator unable to say what the girl looked like?
(২. গল্পকার কেন বলতে অক্ষম ছিলেন মেয়েটি দেখতে কেমন ছিল?)

Ans. The narrator was unable to say what the girl looked like because he was totally blind.
(উঃ মেয়েটি দেখতে কেমন ছিল তা বলতে গল্পকার অক্ষম ছিলেন কারণ তিনি সম্পূর্ণ অন্ধ ছিলেন।)

3. Who would receive the blind girl at the destination?
(৩. অন্ধ মেয়েটিকে গন্তব্যস্থলে কে নিতে আসবে?)

Ans. The aunt of the blind girl would receive her at the destination.
(উঃ অন্ধ মেয়েটির কাকিমা তাকে গন্তব্যস্থলে নিতে আসবেন।)

4. What was the destination of the narrator of the short story "The Eyes Have It"?
(৪. "The Eyes Have It ছোটগল্পের গল্পকারের গন্তব্যস্থলটি ছিল কোথায়?

Ans. The destination of the narrator of the short story "The Eyes Have It" was Dehra and then to Mussoorie.
(উঃ 'The Eyes Have It'ছোটগল্পের গল্পকারের গন্তব্যস্থল ছিল প্রথমে দেরাদুন এবং তারপর মুসৌরি।)

5. Why was the narrator lucky, according to the girl?
(৫. মেয়েটির মতে গল্পকার সৌভাগ্যবান কেন?)

Ans. According to the girl, the narrator was lucky because he would be able to enjoy the beauty of the Mussoorie Hills.
(উঃ মেয়েটির মতে, গল্পকার সৌভাগ্যবান কারণ তিনিই মুসৌরি পাহাড়ের সৌন্দর্য উপভোগ করতে পারবেন।)

6. "Then I made a mistake"- What was the mistake? (ভুলটি কি ছিল?)

Ans. The mistake was that the narrator asked the girl what it was like outside.
( উঃ ভুলটি ছিল যে গল্পকার মেয়েটিকে জিজ্ঞাসা করেছিলেন বাইরেটা কেমন দেখাচ্ছে।)

7. "That always happens"- What always happens?(সর্বদা কি ঘটে থাকে?)

Ans. When the train is in motion, the trees seem to be moving, while the passengers seem to be standing still.
(ট্রেন যখন চলতে থাকে তখন মনে হয় গাছগুলি চলমান আর যাত্রীরা স্থির হয়ে অবস্থান করে।)

8. What was the compliment of the narrator about the girl's face?
(মেয়েটির মুখশ্রী সম্পর্কে গল্পকারের সৌজন্য বার্তাটি কি ছিল?)

Ans. The narrator's compliment was that the girl had an interesting face.
(গল্পকারের সৌজন্য  বার্তাটি ছিল যে মেয়েটির মুখশ্রী ছিল আকর্ষণীয়।)

9.What did the narrator ask the new passenger about the girl?
 (গল্পকার নতুন যাত্রীকে মেয়েটির বিষয়ে কি জিজ্ঞেস করেছিলেন?)

Ans: The narrator asked the new passenger how the hair of the departing girl was.
( নতুন যাত্রীকে গল্পকার জিজ্ঞাসা করেছিল বিদায়ী মেয়েটির চুল কেমন ছিল।)

10. Why could not the girl bear a long journey in a train?
 (কেন মেয়েটি  ট্রেনে দীর্ঘ সময়ের ভ্রমণ সহ্য করতে পারেন না?)

Ans:The girl could not bear a long journey in a train because she could not bear to sit  in a train for more than two-or-three hours.
(মেয়েটি ট্রেনে দীর্ঘ সময় ভ্রমণ সহ্য করতে পারেন না কারণ সে দু-তিন ঘন্টার বেশি সময় ট্রেনে ধৈর্য্য ধরে বসে থাকতে পারে না।)

11. When do the hills look lovely, according to Ruskin Bond?
(রাস্কিন বন্ড এর মতে কখন পাহাড় সুন্দর দেখায়?)

Ans: According to Ruskin Bond the hills look lovely in October.
(রাস্কিন বন্ড এর মতে, অক্টোবর মাসে পাহাড় সুন্দর দেখায়।)

12. Who would come to receive the girl at Saharanpur?
(মেয়েটিকে সাহারানপুরে কে নিতে আসবে?)

Ans: The aunt of the girl would come to receive the girl at Saharanpur.
(মেয়েটির কাকিমা মেয়েটিকে সাহারানপুরে নিতে আসবে।)

13. What did the second fellow- passenger say to the blind narrator about the girl’s eyes?
(দ্বিতীয় সহযাত্রী অন্ধ গল্পকারকে মেয়েটির চোখ সম্পর্কে কি বলেছিল?

Answer: The second fellow-passenger told the blind narrator that the girl’s eyes were beautiful and attractive but were of no use to her.
(দ্বিতীয় সহযাত্রী অন্ধ গল্পকারকে বলেছিল যে মেয়েটির চোখ দুটি  সুন্দর এবং আকর্ষণীয় কিন্তু সেগুলো তার কাছে কোন কাজের ছিলনা।)

14. Why was the girl in “The Eyes Have It” startled by the narrator’s question? 
(The Eyes Have It গল্পে মেয়েটি গল্পকারের প্রশ্নে চমকে উঠল কেন?)

Ans: The girl was startled by the narrator’s question because she did not know that there was anyone in the train compartment.
(গল্পকারের প্রশ্নে মেয়েটি চমকে উঠলো কারণ সে জানত না যে, ট্রেনের কামরায় আর কেউ রয়েছে ।)

15. What was the girl’s reply when the narrator told the girl that she had an ‘interesting face’?
(মেয়েটির উত্তর কি ছিল যখন গল্পকার মেয়েটিকে বলল যে তার মুখটা  আকর্ষণীয়?)

Answer: The girl laughed and admitted that many of her acquaintances had already told her that she had an ‘interesting face’
(মেয়েটি হাসল এবং স্বীকার করল যে তার পরিচিতিদের মধ্যে অনেকেই তাকে ইতিমধ্যে বলেছে যে তার মুখশ্রী আকর্ষণীয়।)

16. Who broke into the reverie of the narrator?
(কে গল্পকারের দিবাস্বপ্ন ভেঙ্গে দিয়েছিল?)
Ans. The new passenger who had got into the train compartment broke into the reverie of the narrator.
(নতুন যে যাত্রীটি ট্রেনের কামরায় প্রবেশ করেছিল তিনি গল্পকারের দিবাস্বপ্ন ভেঙ্গে দিয়েছিলেন।)

17. Why were the eyes of the girl of no use?
(মেয়েটির চোখ দুটি কোন কাজের ছিল না কেন?)

Ans. The eyes of the girl were of no use because the girl was completely blind.
(মেয়েটির চোখ দুটি কোন কাজের ছিল না কারণ মেয়েটি পুরোপুরি অন্ধ ছিল।)

18. How was the voice of the girl, according to the narrator?
(গল্পকারের মতে মেয়েটির কন্ঠস্বর কেমন ছিল?)

Ans. According to the narrator, the voice of the girl had the sparkle of a mountain stream.
(গল্পকারের মতে, মেয়েটির কণ্ঠস্বরে পাহাড়ি নদীর উচ্ছলতা ছিল।)

19. How was the voice of the girl's aunt, according to the narrator?
(গল্পকারের মতে মেয়েটির কাকিমার কন্ঠস্বর কেমন ছিল?)

Ans. According to the narrator, the voice of the girl's aunt was high-pitched.
(গল্পকারের মতে, মেয়েটির কাকিমার কন্ঠস্বর ছিল তীক্ষ্ণ।)

20. How did the narrator know that the girl wore slippers?
(গল্পকার কিভাবে বুঝতে পারেন যে মেয়েটি চপ্পল পড়েছিল?)

Ans. The narrator knew that the girl wore slippers from the way they slapped against her heels.
(মেয়েটির গোড়ালিতে চাটি মারার মতো আওয়াজ শুনে গল্পকার বুঝতে পারেন যে সে চপ্পল করেছিল।)

21. What were the eyes of the narrator in "The Eyes Have It" sensitive to?
(The Eyes Have It গল্পে কথকের চোখদুটি কিসে সংবেদনশীল ছিল?)

Ans. The eyes of the narrator in "The Eyes Have It" were sensitive only to light and darkness.
("The Eyes Have It" গল্পে কথকের চোখদুটি শুধুমাত্র আলো-আঁধারের অনুভূতিতে সংবেদনশীল ছিল।)

22. What do the people with good eyesight often fail to see?
(সুদৃষ্টিসম্পন্ন মানুষেরা প্রায়ই কি দেখতে ব্যর্থ হয়?)

Ans. People having good eyesight often fail to see what is right in front of them.
(সুদৃষ্টিসম্পন্ন লোকেরা প্রায়ই তাদের ঠিক সামনে কি রয়েছে সেটা দেখতে ব্যর্থ হয়।)

23. What was the girl tired of?
(মেয়েটি কিসে ক্লান্ত)

Ans. The girl was tired of people telling her that she had a pretty face.
( মেয়েটি লোকজনের মুখে শুনতে শুনতে ক্লান্ত হয়ে পড়েছিল যে তার মুখশ্রী  সুন্দর।)

24. What, according to the narrator of Ruskin Bond's story "The Eyes Have It" is the best time to visit the hills?
(রাস্কিন বন্ড এর " THE EYES HAVE IT" গল্পের গল্পকারের মতে পাহাড় পরিদর্শনের সবচেয়ে ভালো সময় কোনটি?)

Ans. According to the narrator of Ruskin Bond's story "The Eyes Have It",  the best time to visit the hills is October.
(Ruskin Bond এর "The Eyes Have It' গল্পের গল্পকারের মতে পাহাড় পরিদর্শনের সবচেয়ে ভালো সময় হল অক্টোবর মাস।)


Read More

Wednesday, 28 March 2018

MCQ & answers of 'Telephone Conversation' (B.A / B.Sc / B.Com Compulsory English of UGB)

2 comments
MCQ & Answers of Telephone Conversation
                             -Wole Soyinka

1. The poem 'Telephone Conversation' is written by - 

 (a) Rabindranath Tagore (b) John Keats (C) Wole Soyinka (d) P.B. Shelley

2. "Telephone Conversation' has often been described as a powerful and senior agent to-
 (A) social change (b) political change (c) economic change (d) religious change.

 3. "Telephone Conversation' is a- 
 (A) dramatic dialogue (b) political dialogue (c) economic dialogue (d) lyrical dialogue.

4. "Telephone Conversation is a conversation between-
 (a) two Americans (B) a Negro and a white lady (c) an Indian and a European (d) Two Africans. 

5 .The speaker's voice in "Telephone Conversation" is-
 (a) well educated (b) polished (C) well educated & polished(d) none

6. "Telephone Conversation" is a/an-
(a) fancied (B)imagined (c) conceived (d) expected conversation

7. The man in "Telephone Conversation' is a/an- 

 (A) African (b) European (c) American (d) Indian. 

 8. The landlady in "Telephone Conversation' is- 
 (a) black (b) brown (c) blue (D) white.

9. In 'Telephone Conversation' the conversation takes place between/among-
 (A) two (b) three (c) four (d) many.

10. The conversation in "Telephone Conversation is on -
 (a) bus fare (b) exam programme (C) rent (d) tax

11. The African, as revealed in "Telephone Conversation", is -
  (a) white (b) brown (c)  neither black nor white (D) black.

 12. The general geography of the poem, "Telephone Conversation', as - is marked
(a) America (b) Russia (c) Newyork (D) England 

 13. Some of the idioms of the poem, "Telephone conversation', point out the general geography of - 
(a) Washington (b) Mascow (c) Ducca  (D) London.

14. Which city is mentioned in the poem, "Telephone Conversation'-
 (A) London (b) NewYork (c) Tokyo (d) lslamabad.

15. The general geography of "Telephone Conversation England, most likely London, is marked by
(A) some of the idioms (b) some of the phrases (c) some of the phrasal verbs (d) some of the proverbs. 

 16. The city saw a substantial in flux of the immigrants of- 
(A) Africa (b) America (e) Russia (d) China. 

17. The city saw a substantial in flux of the African immigrants through out the post-war-
 (a) years (B) decades (c) months (d) days

18. The period of post-war decades saw a rise of- 
 (a) racial anxiety (b) racial conflict (c) racial tension  (D) racial relation 

19. Conversations in "Telephone Conversation" would not he have been -
 (a) familiar (B) unfamiliar (c) clear (d) identical 
  
20. which of the following is personified in "Telephone Conversation"-
  (a) nature (b) sight (C) city (d) villlage 

21. "Telephone Conversation' opens with the -
( a) American speaker (b) Russian speaker (C) African speaker (d) Indian speaker
  
22. The African speaker classifies the essential information about-
 (a) the location (b) the cost (c) similar business details (D) all the three.

  23. The landlady is described-
 (a) primarily (B) initially (c) finally (d) in the middle 

24. The landlady is initially described as being of-
 (A) good breeding (b) bad breeding (c) savage breeding (d) cultured breeding 

 25. The landlady asks the questions about-
( A) the colour of the speaker's skin (b) the profession of the speaker (c) the qualifcation of the speaker (d) the posting up the speaker

 26. The landlady's qeustions about the colour of the speaker's skin seem out of place- 
 (a) suddenly (b) dramatically (C) a+b (d) logically

 27. The landlady's specific question to the speaker is whether he is- 
 (a) light (b) very dark (C) (a) or (b) (d) white skinedAns. 

28. The skin colour of man whether light or very dark is - 
 (a) differentiation (B) distinction (c) clarification (d) separation. 

29. A distinction regarding the skin colour of the man seems to carry particular - 
(a) mass (B) weight (c) energy (d) capacity

 30. A distinction as regards the skin colour of the man seems to carry particular weight with the racial atmosphere of the - 
(a) morning (b) evening (C) day (d) night.

31. The question put by the land lady to the man is - 
(a) general (b) particular (C) specific (d) logical 

 32. The question of the landlady is - 
(a) pointed (b) clearly prejudicial (c) abnormal (D) a+ b. 

 33. From the pointed and clearly prejudicial question, the poem moves-
 (A) smoothly (b) slowly (c) fast (d) rapidly.

34. The speaker answers the woman with cool -
(a) mind (b)  brain (C) logic (d) reflection  

35. Cool logic with which the speaker answers the woman-
 (a) clouds (b) which rather than clarifies the situation (C) clouds rather than clarifies the situation (d) makes the situation easy. 

36. The speaker compares himself to-  (a) biscuit (b) cream (C) chocolate (d) sweet

37. The speaker compares himself to chocolate- 
 (A) at first (b) in the middle (c) at last (d) towards the conclusion. 

38. The speaker settles on describing himself as-
 (A) "West African sepia (b) East African sepia' (c) West Russian sepia (d) East American sepia 

39. The speaker knows that the term, 'West African sepia', will further - 
(Q) confuse his listener (b) delight his listener (c) entertain his listener (d) discourage his listener.

40. The speaker's tone is- 
 (a) comic (b) dramatic (C) ironic (d) satiric. 

41. The speaker begins to describe various (a) flowers (b) fruits (C) body parts (d) body lotions.
Read More